Ønsket er tydelig å få et vedtak om nedlegging
Plus
Så er matombringings- og vaskeritjenestene i bo og institusjonstjenestene opp igjen, og nok en gang forslag om nedlegging av tjenestene uten at et akseptabelt og brukbart alternativ legges frem, bare forslag.
Bo og institusjonstjenestene
Les også:
Opprør: Fakkeltog for lokal mat til eldre
Les også:
– Det har vært krevende å skape forståelse
Les også:
Moldes eldreplan: Nytt forslag i siste liten
Så er matombringings- og vaskeritjenestene i bo og institusjonstjenestene opp igjen, og nok en gang forslag om nedlegging av tjenestene uten at et akseptabelt og brukbart alternativ legges frem, bare forslag.
Nesset Pensjonistforening
Styret
Du leser nå et leserinnlegg. Det uttrykker innsenderens mening.
Ønsket er tydelig å få et vedtak om nedlegging, men hva så? Vi har fått igjennom at NOS skulle bestå, men det består ikke i sin helhet dersom det blir vedtatt det som nå er fremmet. Det er bort i mot ei katastrofe for NOS og nærmiljøet, om det som nå er fremmet forslag om, blir vedtatt.
For NOS dreier dette seg om 7 ansatte, matlaging til beboere på NOS og utbringing av mat til innbyggere i Eidsvåg og Eresfjord. I snitt pr uke leveres det fra NOS 365 frokoster, 470 middager og 170 kveldsmåltid.
For alle institusjoner hvor kjøkkenet er foreslått avviklet ,dreier det seg om 620-650 middager pr. dag, med tillegg av tørrmat. Vi kan erindre at forslag som dette var fremme også for 5 år siden, da vårt talerør den gang uttrykte sin tvil om nedleggingen og om alternativene som var foreslått som erstatning. Vi hørte da om at tjenestene kunne utføres ved det nye sykehuset på Hjelset når det kom i drift. Er ikke så sikker på om det fremdeles er aktuelt.
Dette innebærer en stor grad av usikkerhet for innbyggerne. Kan det ikke fremlegges gode og bærekraftige tilbud som erstatter de vi har, og som vi er godt fornøyd med, så bør det heller ikke komme krav om nedlegging. Dette svekker at troen på viljen til å hjelpe de eldre til å bo lengst mulig hjemme er tilstede.
Vi kan også spørre om hvor står noen av våre innvalgte representanter i denne saken? Det er lite å høre fra dem. Dreier det seg mer om partipolitikk enn tilhørighet? Vi har de tanker at de var valgt inn for vårt nærmiljø, men vi har kanskje misforstått. Derfor bør disse representantene vurdere sine posisjoner til neste neste valg, som ikke er så langt unna.
Styret i Nesset Pensjonistforening.
Vil du skrive i På tråden? Send e-post til ordetfritt@r-b.no
Vil du skrive leserinnlegg? Send e-post til ordetfritt@r-b.no
Her finner du meningsstoffet i Nordvest debatt – Rbnetts meningsportal