Møter ikke i retten mandag
Marius Borg Høiby (29) møter ikke fysisk i retten under domsavsigelsen mandag.
I stedet følger Høiby domsavsigelsen via videolenke.
På grunn av dokumenterte helsemessige årsaker har Oslo tingrett besluttet at Marius Borg Høiby følger domsavsigelsen mandag på videolenke. Det opplyser Oslo tingrett til Dagbladet.
Dagbladet har forsøkt Høibys forsvarere Ellen Holager Andenæs, Petar Sekulic og René Ibsen.
- Det stemmer. Det er av medisinske grunner, sier Andenæs til Dagbladet.
Hun ønsker ikke å kommentere ytterligere.
Får dommen
I sju uker satt kronprinsessens eldste sønn, Marius Borg Høiby (29), på tiltalebenken i Oslo tingrett.
Der forklarte han seg om de 40 lovbruddene han er tiltalt for - herunder mishandling i nære relasjoner, fire voldtekter, vold, skadeverk, brudd på besøksforbud og én narkotikaovertredelse.
29-åringen har erkjent deler av forholdene i tiltalen, men nekter straffskyld for de mest alvorlige anklagene.
Klokka 08.30 mandag morgen - nær tre måneder etter at rettssaken ble avsluttet - avsies dommen i Oslo tingrett.
Risikerer sju års fengsel
Høiby risikerer sju år og sju måneder i fengsel om påtalemyndigheten får medhold i sin påstand.
Forsvarerne Ellen Holager Andenæs og Petar Sekulic har bedt om frifinnelse på 15 av 40 punkter - blant annet fire voldtekter, og mishandling i nære relasjoner mot Nora Haukland (28).
Bistandsadvokatene har lagt ned påstand om oppreisning- og erstatningskrav på 1,9 millioner kroner. Forsvarerne mener at Høiby ikke skal betale noe som helst.
Høiby nekter straffskyld for alle voldtektene, samt mishandling i nære relasjoner mot Haukland. Høiby har hele veien nektet for å ha voldtatt noen - og hevder at han ikke har samleie med sovende kvinner. Forsvarerne gikk til angrep på kvinnenes troverdighet i retten, og mener han bør frifinnes.
Pekte på sinneproblem og sjalusi
Statsadvokat Sturla Henriksbø redegjorde i sin prosedyre for hvorfor han mener at Høiby skal dømmes for 39 av de 40 lovbruddene han er tiltalt for.
Han viste blant annet til tre røde tråder i Høibys oppførsel:
- Det første er en manglende respekt for normer og regler - både overfor politiet, trafikkregler og besøksforbud.
- Tråd nummer to er «en mann som tar seg til rette og ikke er opptatt av å sjekke om kvinner synes det er greit at han tar på dem, filmer dem eller lignende».
- Den tredje handler om «en mann med et sinneproblem, som er sjalu - og som særlig når han er ruset, kan eskalere ut av kontroll».
- Vi mener jo at retten har fått et veldig godt grunnlag for å domfelle basert på de bevisene vi har ført. Ikke minst både forklaringer fra de fornærmede kvinnene, men også de filmene som vi mener viser opptakten til eller gjennomføringen av voldtektene, uttalte Henriksbø til Dagbladet.