Ber utlendinger forlate byen
Den russiske angrepsbølgen mot Kyiv vil fortsette, ifølge Russlands utenriksdepartement.
Russland varsler en angrepsbølge mot Kyiv og ber utenlandske borgere forlate byen, ifølge det russiske utenriksdepartementet.
Angrepene er rettet mot den ukrainske forsvarsindustrien i Kyiv, ifølge en uttalelse fra Russlands utenriksdepartement.
De oppfordrer videre utenlandske borgere og diplomater til å forlate Kyiv.
- Det har blitt utført gjengjeldelsesangrep, og angrepene mot Kyiv kommer til å fortsette.
Det sier talskvinne i Russlands utenriksdepartement, Marija Zakharova, ifølge det statlige russiske nyhetsbyrået Tass.
Mandag ettermiddag kommenterer Ukrainas utenriksminister, Andrii Sybiha, truslene fra russiske myndigheter.
- Allierte bør ikke gi etter for utpressing, sier han ifølge nyhetsbyrået Reuters.
«Det siste strået»
Russland anklaget Ukraina i forrige uke for et droneangrep mot et hybelhus tilknyttet en utdanningsinstitusjon i det russiskokkuperte fylket Luhansk.
I uttalelsen fra det russiske utenriksdepartementet sier de at angrepet mot Starobilsk i den russiskokkuperte Luhansk-regionen var «det siste strået». Ifølge russiske myndigheter var det dødelige angrepet før helgen et ukrainsk angrep rettet mot en sovesal på et studenthjem.
Ifølge russiske myndigheter ble 18 personer drept, de fleste av dem under 18 år.
Russlands president Vladimir Putin gikk ut og lovet hevn. Han kalte hendelsen for et terrorangrep og sa at angrepet var rettet mot sivile.
- Dette var ikke et uhell, sa Putin.
Nekter
Ukraina nekter for at sivile var mål for angrepet, og hevder at de angrep et kommandosenter for droner.
Ukrainske myndigheter har ikke kommentert om dette er samme bygning som Russland omtaler som et studenthjem.
Natt til søndag rettet Russland et massivt angrep mot den ukrainske hovedstaden. Russland brukte også en hypersonisk rakett.
Minst fire personer er drept i angrepene i hovedstaden og områdene rundt. Mer enn 20 personer er skadd, melder NTB.
Norge har fordømt det massive angrepet.
- Dette er et angrep som er av en størrelse og karakter vi ikke har sett tidligere, og igjen har angrepene rammet sivile og sivil infrastruktur. Med angrep som dette viser Russland totalt fravær av vilje til å finne en vei mot fred, og velger i stedet å eskalere, sa statsminister Jonas Gahr Støre.