- Fått seg en solid lærepenge
Ståle Solbakken snakker om siktelsen mot Andreas Schjelderup.
- Fått seg en solid lærepenge
Landslagssjef Ståle Solbakken snakket om siktelsen mot Andreas Schjelderup (21): - Det vil alltid være delte meninger.
LIVE! DAGBLADETS FOTBALLSTUDIO
Annonsørinnhold
Gavene barnaaldri glemmer
Avslørt på banen
«Jeg er virkelig lei meg»
- Alvorlig feil
Mer om
ULLEVAAL STADION (Dagbladet): Mandag møtte Ståle Solbakken pressen - fire dager før skjebnekampen hjemme mot Estland på Ullevaal stadion.
Men nå er overskriftene preget av landslagsspiller Andreas Schjelderup som er siktet i Danmark etter at han videresendte en ulovlig video, og han forventer å bli dømt.
Han kommer til å være en del av den samlingen her. Det er jeg ikke i tvil om er riktig, sier Solbakken.
Han har gjort noe veldig dumt og er klar over det selv. Han har vært i dialog med politiet fra dag én, gitt alle opplysninger og lagt seg paddeflat.
Solbakken er 100 prosent trygg på at det ikke vil påvirke det sportslige mot Estland og Italia:
- Kulturen er så god, fastslår han.
NRK spør om det er forenlig å spille på landslaget samtidig som spilleren er involvert i en straffesak.
Det vil alltid være delte meninger om det. Men jeg er veldig trygg på at vi har gjort det riktige, og at Andreas kommer til å være seg selv og at gruppa kommer til å stå bak ham. Jeg er veldig trygg på at Andreas har fått seg en solid lærepenge. Jeg har en stoisk ro i magen over det vi har gjort.
Jeg tenker Andreas selv kan si litt (til lagkameratene), så får vi se hva han vil si og ikke si, sier Solbakken.
Andreas Schjelderup har spilt tidligere for deg i høst (uten at det har blitt kommunisert). Skuffet over det? spør Dagbladet.
Nei. Han har lagt alle kort på bordet, og siden det er navneforbud (i Danmark), ville han skåne gruppa og ta straffen sin.
Det var en naiv og lite gjennomtenkt handling som ikke speiler ham. Han får sin straff fra rettsvesenet, og det er fortjent. Jeg syns ikke det er riktig å straffe ham noe mer enn det, selv om det han har gjort er alvorlig.
På slutten av pressekonferansen sier Solbakken at Schjelderup har det «okay».
Schjelderup skrev på Instagram at han ville være åpen om en dum feil han hadde gjort for rundt to år siden.
«Jeg er virkelig lei meg for feilen min og flau over å være i denne situasjonen. Alle som kjenner meg, vet også hva jeg står for. Derfor forstår jeg at dette vil være et sjokk for mange.»
Tidligere mandag kommenterte fotballpresident Lise Klaveness saken. Hun kalte det en «meget alvorlig feil.»
Neste avspark - ett klikk unna