Går fra to til én i uka
Åndalsnes Avis går fra to papirutgaver i uka til én.
Én papiravis i uka: – Starten på en ny epoke
Det er styret i Åndalsnes Avis som nylig har vedtatt å redusere antallet papirutgaver fra to til én i uka.
Fra og med uke 25 er det slutt på tirsdagsavisa. Samtidig flyttes fredagsavisa tilbake til torsdag. Torsdag 18. juni blir dermed den første utgaven etter den nye modellen.
– Grunnen til at vi nå har tatt steget med å gå ned til en papiravis i uka har i størst grad med utviklingen av lesevanene til våre abonnenter å gjøre. Stadig flere leser oss på nettet, og snart 70 prosent av abonnentene våre er heldigitale. Derfor tar vi dette steget for å gi folk mer av det de vil ha, sier ansvarlig redaktør og daglig leder Even Ørjasæter.
Han peker samtidig på at kostnadene rundt papirproduksjon også har betydning.
– Samtidig har kostnader knyttet til print og distribusjon økt drastisk de siste årene, og selv om kostnadene ikke er hovedgrunnen til at vi nå velger å gå ned i frekvens er det en del av det store bildet.
Styreleder Ole Bjørner Loe Welde sier styret mener dette er et nødvendig grep for å utvikle avisa videre.
– Vi ser at leservanene endrer seg, og ser at det er viktig at vi kan styrke oss digitalt. I vårt konsern er det flere mediehus som har gjort denne endringen allerede, og høstet gode erfaringer, sier Welde.
Mer ressurser på journalistikk
Ifølge Ørjasæter vil overgangen til én papiravis i uka også gi redaksjonen mulighet til å prioritere journalistikken annerledes.
– Ved å gå ned til en utgave i uka vil det også bety at vi kan frigjøre ressurser til å jobbe med mer journalistikk. Her vil vi blant annet satse enda mer på det digitale produktet vårt, og vi har blant annet to nye podkaster vi håper folk vil ta godt imot. Samtidig vil vi fortsatt drive med det som gjør Åndalsnes Avis til den lokalavisa den er, og være tett på folk og hendelser i Rauma.
Samtidig er han klar på at dette ikke har vært en lett beslutning å ta.
– Vi vet at mange kommer til å savne å få papiravisa flere dager i uka, og derfor er dette heller ikke en beslutning vi tar lett på. Nå er det heller ikke så lenge siden papiravisa gikk fra tre til to utgaver i uka, så vi har full forståelse for at dette kan kjennes brått for noen, sier Ørjasæter.
En fyldigere papiravis
Han understreker at papirleserne fortsatt skal få et solid produkt.
– Nå er det også slik at vi på ingen måte ønsker at papirabonnentene våre skal føle seg utelatt eller tilsidesatt. Den nye torsdagsavisa vil bli mye fyldigere enn de to utgavene vi har i uka i dag. Her vil man fremdeles bli oppdatert på hva som har skjedd i nyhetsbildet den siste uka, i tillegg til flere langlesingssaker som man har vært vant til fra helgeutgaven. Kryssordet blir selvsagt også med videre i tillegg til sudoku og tegneserier. Samtidig gjør dette at vi kan fulldyrke papirproduktet til å bli et solid produkt som jeg håper og tror abonnentene våre vil sette pris på.
Samtidig blir abonnementsprisen uendret.
– Derfor vil heller ikke prisen for abonnementet endre seg, da man vil få en fyldig avis levert rett i postkassa si i stedet for to tynnere aviser. Endringen vil også gjelde for e-avisa som etter endringen vil komme natt til torsdag i stedet for natt til tirsdag og fredag.
Tilbyr hjelp til abonnenter
Ørjasæter sier avisa er klar over at omleggingen kan skape usikkerhet, særlig blant eldre abonnenter.
– Vi vet samtidig at denne omstillingen kan føre til usikkerhet hos flere, og da særlig hos de mange eldre som har vært papirabonnenter i flere tiår. Dette er noe vi tar på det største alvor, og vi tilbyr hjelp og opplæring til de som skulle trenge det. Det er bare å ta turen innom redaksjonslokalene våre på Åndalsnes eller ta kontakt via telefon 71 22 22 22 eller på epost: abonnent@andalsnes-avis.no.
– Ikke et farvel til papiravisa
Han understreker at avisa fortsatt skal være til stede både på papir og digitalt.
– Dette er ikke et farvel til papiravisa, men starten på en ny epoke hos Åndalsnes Avis, en epoke jeg håper at alle vil bli med på sammen med oss. Vi skal fremdeles være til stede på papir, digitalt og ikke minst fysisk i lokalsamfunnet. Samtidig vet vi at alle nå har muligheten til å gå rundt med lokalavisa i lomma, og da er det viktig at vi er der folk er, og det er i hovedsak på mobilen. Jeg håper og tror at folk vil få inntrykk av at Åndalsnes Avis nå vil få et bedre totaltilbud, med ei stor og fyldig papiravis i uka, i tillegg til at man får tilgang på digitale nyheter hver eneste dag.
Endringene i Åndalsnes Avis skjer samtidig som regionavisene Romsdals Budstikke og Sunnmørsposten også reduserer antallet papirutgaver, fra henholdsvis fem og seks til tre i uka.