Over 100 kan bli tatt ut i streik
102 ansatte i Harstad kommune og tre ansatte i Harstad Havn kan bli tatt ut i streik fra fredag 29. mai dersom meklingen mellom LO Kommune og KS ikke fører fram.
Over 100 kan bli tatt ut i streik
Totalt kan 266 ansatte i Troms bli tatt ut i den første streikeuttaket. I tillegg varsler fagforeningen at streiken kan bli trappet opp uka etter dersom partene fortsatt ikke kommer til enighet.
Meklingen starter tirsdag etter pinsen
– Vi håper å komme fram til et godt resultat under meklinga som øker kjøpekrafta til medlemmene våre og sikrer gode arbeidsvilkår. Dersom vi ikke klarer å bli enige, er vi forberedt på å bruke det kraftigste virkemiddelet vi har, som er streik, sier Helene Skeibrok i LO Kommune.
Ifølge Fagforbundet gjelder streikeuttaket i Troms i hovedsak ansatte innen administrasjon i blant annet Harstad, Tromsø, Målselv og Senja kommune.
LO Kommune representerer rundt 190.000 arbeidstakere i kommunal sektor.