Herold

Inviterer til gratis julefeiring

Kilde: Romsdals Budstikke Author: Katharina Hovde Published: 2025-12-03 19:21:03
Inviterer til gratis julefeiring

Inviterer til feiring og fellesskap på julaften

Beruset og truende person på fly

Norwegian-fly måtte avbryte turen etter rar lukt i cockpiten

Beruset person prøvde å ta seg inn i bil

Trafikkulykke i Rauma: – To biler involvert

Stengte veg etter trafikkulykke på Sunnmøre

Kjørte i motgående felt - midt i byen

Ålesund: Tok ut vindu og stjal smykker i flere hus

Statsbudsjettet vedtatt i Stortinget

17 fikk fartsbot i 60-sona

Kjørte av vegen

Alle DNB-systemer fungerer som normalt etter kortproblemer

Medier: Asheim og Svenneby innstilles trolig som nye nestledere i Høyre

Sjøfiske etter laks med historisk bunnår

Flere store nettsider og nettaviser var nede

Opphever kokevarsel i Rauma

Syklist påkjørt av stjålet bil i Trondheim – bilist stakk av

1000 gjester på førjulsfest

Coop tilbakekaller is på grunn av for mye melk: – Kan medføre alvorlig helsefare

Norske medier vil saksøke Facebook-eier Meta

Slutt for bananpålegget Banos etter 95 år

Molde indremisjon skal feire julaften på Molde bedehus, og inviterer alle som ønsker å delta. Det er gratis, men man kan betale om man ønsker.

Det er julegudstjeneste fra klokka 14. Fra klokka 15 blir det feiring med julemiddag, kaffe og kaker – i tillegg til program og aktiviteter med blant annet juleevangeliet, sang, quiz, brettspill og julefilm.

Etter feiringen tilbyr arrangøren skyss hjem for de som har behov for det.

*Påmelding gjøres innen 10. desember til *molde@imf.no eller på telefon til daglig leder Audun Vesetvik, nummer 926 13 749.

Vil du hjelpe til med praktiske ting kan du kontakte administrasjonen.

Politiet opplyser søndag ettermiddag at de er på vei til flyplassen ved Ålesund.

Det er meldt om en beruset og truende person på et fly. På grunn av dette får ikke flyet ta av.

  • Vi må få kontroll på passasjeren, opplyser operasjonsleder Jørgen Molnes til Sunnmørsposten ved halv tre-tida søndag til Sunnmørsposten.

Det ble først opplyst at det var et Widerøe-fly som ble forsinka grunnet denne hendelsen. Dette korrigeres søndag ettermiddag til at det er et fly fra selskapet Wizzair.

Politiet oppdaterer kl 14.45 at personen nå er tatt ut av flyet uten dramatikk. Personen er ifølge politiet påvirket av alkohol.

På Avinors sider for Ålesund Lufthavn Vigra opplyses det at det skulle gå et Wizzair-fly til Gdansk i Polen kl. 12.45. Dette fikk ny flytid kl. 14.44.

Et Norwegian-fly på vei til Alicante måtte avbryte flygingen og lande i Amsterdam etter at pilotene merket en rar lukt.

– Kapteinen sa over høyttaleren at det var en rar duft som kom inn til dem, og at vi derfor måtte nødlande. De følte seg rare i hodet, sier passasjer Espen Øyås til VG.

Ifølge flyovervåkingstjenesten Flightradar24 sendte flyet ut en melding som betyr at pilotene varsler flygeledere om en generell nødssituasjon om bord.

Pressevakt Silje Glorvigen i Norwegian bekrefter hendelsen overfor VG.

– Det som har skjedd, er at pilotene merket en duft om bord som de ikke klarte å identifisere. Derfor bestemte de seg for å lande i Amsterdam for å undersøke hva som har skjedd, sier hun til avisen.

Passasjerene kunne også merke den rare lukten i hele kabinen.

Årsaken til lukten er ikke kjent.

Politiet melder at at en beruset person ble bortvist fra Molde sentrum natt til søndag. Vedkommende forsøkte å sette seg inn i en bil, og da oppsto det skade på døren. Fornærmede vil forsøke å ordne opp med vedkommende. Hvis det ikke blir ordnet opp, blir forholdet anmeldt.

Det er politiets operasjonssentral som melder om en trafikkulykke i Åndalsnes i Rauma.

Ulykken skjedde på Raumavegen.

– Melding om to biler som har kollidert. Ikke meldt om alvorlig personskade. Nødetater på stedet.

Politiets operasjonssentral melder lørdag formiddag at nødetatene har rykket ut til krysset Hamsundvegen og Lepsøybrua. Der skal det ha vært en trafikkulykke mellom to biler. Fire personer involvert.

Flere airbager er utløst, men alle involverte skal være "oppe og går".

Statens vegvesen opplyser at vegen er stengt i begge retninger som følge av ulykka.

Politiet oppdaterer at to personer er fraktet til sykehuset av ambulanse, og to er fraktet til legevakt. Vegen vil snart bli åpnet i et kjørefelt.

En politipatrulje kom lørdag morgen over en bil som kjørte i motgående kjørefelt i Ålesund. Kjøringen foregikk vestover på E136 forbi Terminalen midt i sentrum. Bilen ble stanset for kontroll. Politiet opplyser at føreren var ikke påvirket.

Vedkommende vedtok et forenklet forelegg på stedet, og fikk kjøre videre.

Politiet meldte først at det hadde vært innbrudd i to eneboliger i Ålesund natt til lørdag.

I den første eneboligen ble et vindu tatt ut. Det er stjålet verdigjenstander, blant annet smykker. Politiet har vært på stedet og foretatt undersøkelser.

Senere på natt ble det oppdaget et nytt innbrudd i en enebolig i samme område.

  • Samme modus. Vindu tatt ut. Det er stjålet verdigjenstander som smykker m.m, opplyser politiets operasjonsleder.

Politiet foretar undersøkelser på stedet og kriminalteknikere er utkalt. Det søkes i området etter gjerningspersoner.

Søndag morgen oppdaterer politiet at det har vært innbrudd i et tredje hus i området Klokkersundet.

  • Det er samme modus som de to andre innbruddene som fant sted i natt. Vindusruten skal være fjernet fra vinduet. En patrulje er på vei for å undersøke omstendighetene, opplyser politiet.

Politiet ber om at dersom noen har tips i forbindelse med innbruddene, kan en gå inn på politiet.no og trykke på knappen "tips".

  • Der kan du skrive de opplysningene du måtte ha. Det er også ønskelig å vite om noen kan ha kameraovervåking som kunne ha fanget opp gjerningspersonen(e). Politiet vil utover dagen iverksette etterforskningstiltak, tilføyer operasjonsleder.

Etter flere dager med forhandlinger denne og forrige uke, vedtok Stortinget fredag kveld statsbudsjettet for 2026.

Som ventet ble statsbudsjettet vedtatt i Stortinget fredag kveld.

Etter flere timer med finansdebatt med flere enn 130 talere, var det klart for votering i 20-tiden fredag kveld. Hovedrammene i budsjettet ble vedtatt med 52 mot 47 stemmer.

Natt til onsdag ble Arbeiderpartiet, SV, Senterpartiet, MDG og Rødt enige om budsjettforslaget.

– Takk til alle som har holdt ut på fredagskvelden, sa forhandlingsleder Tuva Moflag (Ap) da hun rundet av debatten før voteringen startet.

– Bra jobba og god helg, sa stortingspresident Masud Gharahkhani (Ap) i det han hevet møtet.

Politiet hadde trafikkontroll i 60-sone på E39 i Batnfjordsøra fredag. 17 forenkla forelegg. Høgeste fart var 81 km/t.

Politiet melder fredag kveld om et trafikkuhell på RV70 ved Bergem i Tingvoll kommune. En bil har kjørt av veien. Det var kun fører i bilen, og vedkommende er ute av bilen. Nødetatene rykket ut til stedet.

Føreren ble fraktet til legevakt for undersøkelser. Førerkortet beslaglegges og det opprettes sak.

DNB meldte fredag ettermiddag om problemer med flere korttjenester. Blant annet var betaling og overføring rammet. Fredag kveld er problemene løst.

– Alle våre systemer fungerer som normalt, skriver DNB på sine nettsider klokken 20.18.

Det var ved 16-tiden fredag at de først meldte om problemer med flere korttjenester.

Aktivering av kort i digitale lommebøker, administrering og bestilling av kort, konto og transaksjonsinformasjon for kredittprodukter ble rammet.

– Vi har en del IT-problemer som pågår akkurat nå. Det rammer betaling og overføring, sa kommunikasjonsrådgiver Vidar Korsberg Dalsbø i DNB til Aftenposten.

Ola Svenneby og Henrik Asheim blir trolig innstilt som nestledere av valgkomiteen i Høyre, melder flere medier.

Arbeidet i valgkomiteen i Høyre er i sluttfasen, og komiteen skal møtes fredag ettermiddag, melder VG og Dagens Næringsliv.

Også NRK og Nettavisen har snakket med kilder som bekrefter de samme opplysningene.

NRK har snakket med kilder som tar forbehold om at beslutningen formelt skal tas på et møte i valgkomiteen i ettermiddag og deretter kommuniseres ut.

Valgkomiteleder Christian Ingebrigtsen opplyser til NTB at det ikke ligger an til å komme en innstilling fredag. Valgkomiteen skal møtes klokken 14.30, skriver VG.

Etter hva mediene melder, vil Henrik Asheim bli foreslått som fortsatt nestleder, men at han skal få selskap av Ola Svenneby som ny nestleder. Ettersom Ine Eriksen Søreide vil tre ut av den utvidede utenriks- og forsvarskomiteen dersom hun blir ny partileder, foreslår valgkomiteen Peter Frølich som ny leder av komiteen.

Hvis valgkomiteens innstilling får flertall på landsmøtet, vil alle de tre partitoppene representere Oslo og Bærum, skriver NRK.

Laksefisket i år ble på 70 tonn, en tidel av hva det var i 2001, og den minste fangsten som er registrert i Norge. - Kritisk, sier klima- og miljøministeren.

De siste tallene fra Statistisk sentralbyrå (SSB) viser at nedgangen er på 5 tonn fra 2024, som var forrige bunnår for sjølaksefisket.

Bakgrunnen for de lave tallene er Miljødirektoratets ekstremt strenge fiskereglene for vassdrag og sjøfiske. I flere områder var det stengt for fiske i 2025.

– De norske laksebestandene er nå på et historisk lavt nivå, og innsig av laks til elvene er kraftig redusert de siste tiårene, ifølge Vitenskapelig råd for lakseforvaltning.

Kritisk situasjon

Årsaker til at laksebestanden er blitt så lav, er blant annet påvirkning fra fiskeoppdrettsanlegg, lakselus, klimaendringer og andre menneskeskapte inngrep.

– Situasjonen for norsk villaks er kritisk. Fangsttallene fra Norske Lakseelver er enda et eksempel på at vi ikke har greid å snu utviklingen, til tross for at vi har redusert fisket over flere år. Dette er bekymringsfullt, sier klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen (Ap) i en epost til NTB.

Han sier fiskerne bærer den største kostnaden når det går dårlig med villaksen.

– Vi jobber tett sammen med Nærings- og fiskeridepartementet for å håndtere situasjonen, sier Bjelland Eriksen.

Økning i Trøndelag

De regionale ulikhetene er store. Trøndelag fisket mer enn halvparten av laksen i år, 44,7 tonn laks, en økning fra 18,8 tonn i fjor. Hele 33 tonn av sjølaksen ble tatt i Namsos.

Finnmark har hatt en nedgang fra 47,5 tonn laks i fjor til 14,8 tonn i år. Der var det bare åpnet for fiske i Vest-Finnmark og Porsangerfjorden i 2025.

SSB kan ellers rapportere om mye lavere fangst av pukkellaks, en skadefisk vi ikke ønsker i norske elver. Den har en toårig syklus, og i 2023 ble det fisket 98.800 pukkellaks under sjøfisket, mens det i 2025 ble tatt 10.100.

I tillegg er det organiserte uttak av pukkellaks i mange områder. I år ble det tatt 161.000 pukkelaks på denne måten, mot 249.000 i 2023.

En feilmelding dukket opp når man forsøkte å gå inn på flere store nettsider og nettaviser fredag formiddag. Problemene er nå løst.

Litt før klokken 10 var blant annet Bane Nor, Skatteetaten, Statsforvalteren, NHO og regjeringen sine nettsider nede. Årsaken var trøbbel hos IT-giganten Cloudflare etter planlagt vedlikehold.

– Vi har implementert en løsning og overvåker resultatene, skriver IT-giganten på sine sider klokken 10.19.

Cloudflare håndterer rundt en femdel av datatrafikken i verden og brukes av nettsider over hele verden for å kunne takle høy trafikk og for beskyttelse mot angrep som DDoS (Distributed Denial of Service).

Også flere Amedia-aviser og sykehus ble rammet fredag formiddag, skriver NRK.

Problemene var ikke bare i Norge. Flere svenske nettsider og aviser meldte om trøbbel. Også Downdetector, som overvåker sider som er nede, var nede.

Dette er andre gangen i løpet av få uker at Cloudflare har problemer med tjenestene sine, skriver VG. Den gang førte det til datatrøbbel verden over.

Varselet for Veblungsnes om å koke drikkevannet oppheves.

– Oppfølgingsprøvene etter ledningsbruddet på Veblungsnes var fine, skriver Rauma kommune i en melding på sine nettsider. De kunne derfor sende ut følgende varsel til abonnentene fredag formiddag:

«Kokevarsel for vannforsyning til Veblungsnes - oppheves fredag 05.12 klokka 08:55. Rauma kommune varsler om at det ikke lenger er mistanke om at drikkevannet på Veblungsnes er forurenset. Anbefalingen om at vannet må kokes er dermed opphevet.»

Anbefalingen om å koke drikkevannet ble gitt tirsdag 2. desember. Da førte et brudd i hovedledningen til Veblungsnes førte til at vannet ble borte i flere timer.

En syklist ble påkjørt av en bilist i Trondheim. Bilføreren forsvant fra stedet, mens bilen sto igjen. Senere viste det seg at bilen var stjålet.

Ulykken skjedde ved Trikkestallen. Politiet ble varslet klokken 5.56.

– Sjåføren av bilen har stukket fra stedet. Bilen har kjørt inn i veggen, skriver operasjonsleder Kirsten Haugen Bergstrøm i politiloggen.

Politiet uttalte først at syklisten ble undersøkt av ambulansepersonell på stedet og deretter sendt til St. Olavs hospital.

Det riktige var at syklisten ble undersøkt av lege på stedet og deretter kjørt hjem av politiet, opplyste Bergstrøm i en oppdatering like før klokken 6.30.

– Vi søker etter fører. Bilen har fått airbager utløst, opplyser Bergstrøm.

Politiet sier de er i kontakt med eier av bilen.

– Han forklarer at bilen skal ha blitt stjålet i løpet av natta. Politiet tar avhør av bileier og undersøker videre, skriver operasjonsleder Anlaug Oseid.

Onsdag ettermiddag ble «Jul på Gjermundnes» arrangert på Gjermundnes videregående skole for andre gang. Rundt 1000 personer, like mange som i fjor, møtte opp.

Store og små kunne delta på aktiviteter som hest og kjerre, barneridning, juleshow, juleverksted, åpent fjøs og gartneri, markedsutstilling, klatring, rakettutskyting, demonstrasjon av 3D-printing og kino.

Ryktene sier at nissen også kom innom.

Møre og Romsdal fylkeskommune har laget en video fra julemessa. Den kan du se via denne lenka.

Coop tilbakekaller Coop Snurris 8-pack med best før-dato 19. september 2027. Årsaken er større mengder melk enn det som er opplyst.

– Coop Snurris er saftis merket med «kan inneholde spor av melk». men på grunn av en produksjonsfeil kan enkelte pakker inneholde større mengder melk enn som er deklarer, skriver Coop i en pressemelding.

Det er snakk om produkter med holdbarhetsdato 19.09.2027 og batchnummer 2622510568.

– Udeklarert innhold av melk kan medføre alvorlig helsefare for personer med allergi for melk, heter det videre i pressemeldingen.

Forbrukere med melkeallergi oppfordres til å kaste produktet eller levere det tilbake til butikk. Personer uten melkeallergi kan imidlertid spise produktet.

Produktet selges i Coop-butikker rundt om i hele landet og fjernes nå fra fryserne.

Falske annonser fremstilt som nyhetssaker om kjendiser har florert i sosiale medier i årevis. Nå vil norske mediehus gå til sak mot Facebook-eier Meta.

Torsdag vedtok styret i Mediebedriftenes Landsforening (MBL) at det skal vurderes et søksmål mot den amerikanske sosiale medier-giganten Meta.

Bakgrunnen er svindelannonser som ser ut som nyhetssaker, ofte om kjendiser som har tjent penger på bitcoin. Disse finner du for eksempel på Facebook.

Klikker du deg inn, dukker det opp falske artikler på nettsider som utgir seg for å være nettaviser. «Artiklene» forteller ofte om kjendiser som har tjent penger på ulike måter, og som prøver å lure deg til å gjøre det samme, ifølge MBLs fagsjef Geir Engen.

Vil stanse annonsene

Norske medier har lenge, både sammen og hver for seg, tatt opp saken med Meta. Men MBL er ikke fornøyd og mener Meta ikke gjør nok.

– Vi mener at Meta har et ansvar for ikke å tilrettelegge for svindel som de vet foregår. Og vi mener at de gjør for lite i dag, sier Engen til NTB.

Han sier at hensikten med et eventuelt søksmål er at Meta skal rydde opp, og at annonsene skal opphøre. Fagsjefen peker på tre hovedgrunner til at MBL vil gå til sak:

– Merkevaren vår skal ikke misbrukes. Profiler skal ikke misbrukes. Og folk skal ikke bli svindlet. Enkelt og greit.

NTB har bedt Meta om en kommentar, men så langt ikke fått svar.

Zuckerberg saksøkes av svenske medier

Forrige uke ble det kjent at svenske medier har gått til sak mot Meta-sjef Mark Zuckerberg av samme årsak.

Publisistorganisasjonen Utgiverna, som består av SVT, SR, UR TV4, Sveriges Tidsskrifter og Tidningsutgiverna, mener at såkalte bløffannonser på Facebook «utnytter mediehus og journalister», skrev organisasjonen i en debattartikkel i Svenska Dagbladet torsdag 27. november.

Reuters meldte nylig at 10 prosent av selskapets inntekter i 2024 kom fra annonser for svindelforsøk og forbudte varer.

Den sosiale mediegigantens egne interne anslag viser at deres brukere får se 15 milliarder slike annonser daglig. Meta uttalte selv til nyhetsbyrået at anslaget var omtrentlig og reelt sett lavere.

NTBs sjefredaktør og administrerende direktør Tina Mari Flem sitter i styret i MBL.

I september var det slutt for påleggene Sunda og Nøtte. Nå skal også bananpålegget Banos ut av butikkhyllene for godt.

Det bekrefter kommunikasjonssjef Kristoffer Barbøl Vikebak i Orkla Foods Norge overfor Dinside.

Bananpålegget har vært å finne på norske frokostbord siden 1930.

– Banos har hatt en liten, men lojal kjøpergruppe, og nostalgi er et viktig stikkord for mange som har vokst opp med produktet. Selv om salget har vært lavt og distribusjonen begrenset, er det utslitte maskiner som er årsaken til at produksjonen nå stoppes. Det kan ikke forsvares å kjøpe nytt utstyr til et produkt med lavt og synkende salg, forklarer Vikebak.

Det var emballasje igjen som gjorde det naturlig å la produksjonen fortsette til emballasjen var brukt opp.

I 2024 ble det solgt cirka 85.000 bokser med Banos. Til sammenligning selges det rundt 6,5 millioner bokser med Nugatti i året.

🔗 Published by 2 sources - Compare:

Inviterer til gratis julefeiring
Katharina Hovde · 2025-12-03 19:21:03
Asbjørn og Benedikte inviterer til gratis julefeiring
Kai Nikolaisen · 2025-12-12 04:02:00

📊 Metadata

Category: Nyheter