Kilde:
Harstad Tidende
Author: Ingrid Karoline KarlsenPublished: 2026-05-20 21:30:00
Flere bedrifter i Harstad-regionen planlegger å ansette folk det neste året, men mange sliter fortsatt med å få tak i kvalifiserte søkere.
Troms sliter med å få tak i folk
Sør-Troms er fortsatt regionen i Troms med størst rekrutteringsproblemer, viser Navs bedriftsundersøkelse for 2026.
Tre av ti virksomheter i Sør-Troms oppgir at de har hatt problemer med å rekruttere ansatte. Samtidig forventer 27 prosent av bedriftene å ansette flere det neste året. Regionen omfatter Harstad, Tjeldsund, Kvæfjord og Ibestad.
Troms er fortsatt fylket i landet med størst rekrutteringsproblemer. Nav anslår at fylket mangler rundt 2.000 arbeidstakere, særlig innen helse- og sosialtjenester.
– Resultatene er viktig innsikt for arbeidsgiverne, partene i arbeidslivet, utdanningssektoren og øvrige samfunnsaktører, sier regiondirektør Kristin Røymo i Nav Troms og Finnmark.