- Snakker ikke med noen av dem
Mange år har gått siden turbulente «Komikameratene» rullet over skjermen. Nå forklarer firerbanden hvorfor ting ble som de ble.
- Jeg hadde for stort ego
Mange år har gått siden turbulente «Komikameratene» rullet over skjermen. Nå forklarer firerbanden hvorfor ting ble som de ble.
Bryter med manager
Planla frieri etter ett år
- Veldig ekstremt
Annonsørinnhold
Gavene barnaaldri glemmer
Klinte til foran kameraene
- Lite kontakt
- Var for selvsentrert
Svarer på ryktene
Mer om
«Komikameratene»:
Det er snart femten år siden TV 2-suksessen «Komikameratene» rullet og gikk. Konseptet som hørtes relativt enkelt ut, viste seg å være alt annet enn det.
I reality-dokuen skulle nemlig en kvartett bestående av fire norske komikere, Rune Andersen (63), Tommy Steine (56), Sturla Berg-Johansen (58) og Jonas Kinge Bergland (47), dra på turné sammen.
Konseptet gikk ut på at de skulle lage og fremføre et felles standupshow, og serien viste alt som skjedde bak kulissene: Planlegging, øving, turnéliv og mange sterke personligheter på kollisjonskurs.
Når Dagbladet møter Jonas Kinge Bergland på premieren til TV 2-serien «Psykodrama», benytter vi sjansen til å spole tida litt tilbake.
- Jeg føler det er en slags kultserie, mange i bransjen liker den veldig godt, men folk som ikke er i bransjen tror den er manusstyrt. Det er den jo ikke, forteller han.
I programmet krangler de fire stadig sammen og stemningen blir ofte dårlig.
- Det er veldig ekstremt. Mange tror det er kødd, men det er ekte. Jeg har et godt forhold til serien og ser den med glede. Det er veldig fascinerende.
På spørsmål om hvordan kontakten mellom de fire komikerne er i dag er han tydelig:
- Nei, jeg snakker vel ikke med noen av dem. Jeg ser dem veldig sjelden. Sturla har jeg et godt forhold til, men Tommy ser man jo ikke lenger, sier han.
Men Steine har slettes ikke trukket seg tilbake, forsikrer han Dagbladet:
- Nei, jeg har ikke trukket meg tilbake, selv om jeg ikke er på TV lenger. Jeg gjør like mange show og foredrag som tidligere, forteller han.
Steine ser tilbake på sin deltakelse som en kilde til mye lærdom.
- I dag så har jeg ikke så mange tanker om serien, annet enn at jeg lærte mye av å være med. Vi har ikke så mye kontakt, annet enn de gangene vi møtes i jobbsammenheng, men sånn har det alltid vært.
Han fortsetter:
- Jeg vet ikke hvorfor det var så mye gnisninger. Vi var vel ikke forberedt på hvor utfordrende det er å jobbe så tett sammen over så lang tid, avslutter han.
For utfordrende, det var det. Såpass at Tommy den gang fortalte Dagbladet at han hadde lyst til å rope: «Se til helvete å skjerp dere!» til resten av gjengen.
Mens Tommy sleit med tålmodigheten, ser Rune Andersen tilbake på det hele med et smil. Han mener dramaet ble blåst litt ut av proporsjoner:
- Jeg opplevde ikke at det var så mye gnisninger, men det som faktisk var ble det jo veldig fokusert på. Det er jo sånn reality-TV fungerer. Men det var jo et risikoprosjekt å sende fire komikere som ikke kjente hverandre ut på tur med kamera på nesten 24/7, forklarer han.
Likevel har komikeren lite kontakt med sine tidligere kollegaer.
- Tommy og Sturla lærte jeg å kjenne som fine mennesker, men vi har lite kontakt, avslutter han.
Sturla BergâJohansen har ved siden av komiker- og skuespillerkarrieren hatt mange massive programlederroller pÃ¥ 2000-tallet. Han ledet blant annet underholdningsprogrammene «Deal or No Deal», «Norske Talenter» og «Er du smartere enn en 5. klassing?»
Når vi kontakter 58-åringen har han ikke mye å tilføye, men en ting er han klar på: