Tegning vekker avsky
Aftenposten blir beskyldt for rasisme etter en illustrasjon av Indias statsminister. - Kjente symboler, svarer avisa.
Denne uka har Indias statsminister Narendra Modi vært på statsbesøk i Norge. Han har blant annet vært i møter med regjeringen, møtt kong Harald og kronprins Haakon på Slottet, og deltatt på nordisk-indisk toppmøte på rådhuset i Oslo.
Mandag skapte Dagsavisens kommentator Helle Lyng Svendsen storm, etter å ha publisert en video der hun forsøker å få en kommentar fra statsminister Modi. Svendsen forteller at hun har fått stygge trusler og beskyldninger om at hun er agent på oppdrag Pakistan og Kina.
Nå er det en annen avis som får gjennomgå i India.
En av landets største aviser, Hindustan Times, skriver tirsdag kveld at Aftenpostens illustrasjon av Modi skaper furore.
Slangetemmer
Aftenposten publiserte lørdag kveld en kommentarartikkel av Frank Rossavik, under tittelen «En lur og litt irriterende mann». Saken er illustrert med en tegning av Modi framstilt som en slangetemmer, sittende på et teppe. Den tradisjonelle kobraslangen er byttet ut med en bensinslange. Det er Marvin Halleraker som står bak tegningen.
«Midt under en opphetet debatt under statsminister Narendra Modis besøk i Norge, har en karikatur som viser BJP-lederen som en slangetemmer - trykket i Norges ledende avis - dukket opp på sosiale medier og utløst beskyldninger om rasistiske stereotyper», skriver Hindustan Times.
Ifølge avisa har en skjermdump av Aftenpostens sak gått viralt på X.
- Rasistisk framstilling
«Mange kritiserte den norske avisa for det som ble oppfattet som en rasistisk framstilling av India, et land som lenge har blitt stereotypisk framstilt som et primitivt sted fullt av slangetolkere, hellige elefanter og overtro», skriver Hindustan Times videre.
Shocking. Racist. Derogatory.Norway’s largest broadsheet newspaper Aftenposten brazens it out with a shocking cartoon depicting Indian PM @narendramodi as a Snake Charmer with the headline: “A sneaky and slightly annoying man”.They can’t digest India’s rise and success. Pity! pic.twitter.com/g905xHNIWm— Aditya Raj Kaul (@AdityaRajKaul) May 19, 2026
Politisk redaktør i Aftenposten, Kjetil B. Alstadheim, skriver i en SMS til Dagbladet at avistegning har en lang og viktig tradisjon i norske medier.
- Den setter situasjoner og personer på spissen, og er en del av frie mediers maktkritikk.
Alstadheim forklarer at tegningen av Modi bruker kjente symboler for å illustrere et poeng i kommentaren, og at assosiasjonen til en kobra og bensinpumpa er utgangspunktet.
- Den er på ingen måte tenkt rasistisk eller nedsettende. Det er leit at noen likevel oppfatter den slik, skriver han videre.
- Viktige tilbakemeldinger
Nyhetsredaktør Aditya Raj Kaul i kanalen NDTV er blant dem som har delt et Aftenposten-innlegg på X.
- Sjokkerende. Rasistisk. Krenkende, skriver han.
Innlegget var tirsdag kveld likt av 17 000 og hadde over 1700 kommentarer.
Også i Norge har det dukket opp reaksjoner på. Rødt-politiker Sofie Rana har tirsdag kveld rykket ut på Facebook.
«Denne tegninga er ikke innafor. Dette er rasistisk», skriver hun i et innlegg på Facebook.
- Når noen reagerer på det Aftenposten publiserer, enten det er tekst, bilder eller tegninger, er det viktige tilbakemeldinger. Slike reaksjoner tar vi med oss videre. Det gjelder også når noen oppfatter tegningen av Modi som over streken, avslutter Aftenposten-redaktør Alstadheim.