- Respektløst
- mai, rikinger, forsvarssjefens gallauniform og streik går ikke godt sammen, mener tidligere politiker og fagforeningsmann.
Søndag samlet norgeseliten seg tradisjonen tro på Grand Hotel for årets 17. mai-feiring, etter invitasjon fra Christian Ringnes.
Det til tross for at streiken i hotell- og restaurantbransjen går inn i sin femte uke, uten at det ser ut til at partene nærmer seg enighet.
- Jeg synes i beste fall at det er umusikalsk, sier Trygve Tamburstuen til Dagbladet.
På balkongene som pryder forsiden av det historiske hotellet dukket blant annet komiker og TV-profil Thomas Giertsen, komiker Robert Stolteberg, en haug med næringslivtopper og arvinger og forsvarssjef Eirik Kristoffersen.
- Ukorrekt
Riking- og kjendisfesten til Ringnes har ikke falt i god jord hos alle. Tamburstuen mener det er dårlig skjønn av forsvarssjefen å kaste sin uniformerte glans over arrangementet.
Den tidligere Ap-politikeren har lagt ut et innlegg på Facebook der han kritiserer forsvarssjef Eirik Kristoffersen for å stille opp på Ringnes årlige 17. mai-fest.
- I verste fall så er det ukorrekt. Det er snakk om en bedrift i streik, sier Tamburstuen. Han forteller at han har tatt del i arbeider- og fagbevegelsen i over 60 år.
- Jeg har noen prinsipper jeg står på fremdeles, sier Tamburstuen.
Grand Hotel holder fortsatt åpent, men blant annet cateringdelen er rammet av streiken.
- Det er for så vidt greit at folk kommer dit, har med seg mat og fester, men jeg synes det er ukorrekt av personer med høye posisjoner i norsk offentlighet, og særlig for en forsvarssjef, å gå inn i en såpass betent situasjon, sier han og legger til:
- Dette er en reell streik som pågår. Som offisiell representant for Norge, så holder en seg da unna.
- Men forsvarssjefen kan jo gå som privatperson?
- Det er forsåvidt greit nok, men forsvarssjefen er ikke en privatperson på 17. mai, sier Tamburstuen.
Dagbladet har fremlagt kritikken fra Tamburstuen til Kristoffersen og spurt om forsvarssjefen har utvist dårlig skjønn under årets feiring.
Forsvaret skriver i en e-post til Dagbladet at Kristoffersen startet dagen hos TV 2 og «God Morgen Norge», og deretter tilbragte formiddagen i Oslo sentrum sammen med kona.
- Han var kort innom Grand for å hilse på en venn som hadde invitert, og gikk så rundt i byen for å ta del i 17. mai feiringen i Oslo. Han dro videre til Belgia på ettermiddagen for møter med andre forsvarssjefer, skriver Forsvaret videre.
- Respektløst
Også Fellesforbund-leder Richard Storevik reagerer på nasjonaldagsfeiringen på Grand Hotel.
- Det ser dumt ut, sier han til Dagbladet.
- Det er respektløst og jeg forventer bedre av sånne mennesker.
Søndag morgen publiserte VG en sak med Storevik hvor han oppfordret 17. mai-feirende til å unngå steder hvor det var streikevakter på utsida.
- Jeg vet jo egentlig at jeg taler for døve ører. Dette er ikke noe de bryr seg om. Men nå har de virkelig en anledning til å vise at de bryr seg om de som sitter nederst ved bordet, de som er blant de mest lavtlønnede i landet, sa han til avisa.
Forhandler i Parat, Lars Petter Larsen, kalte det streikebryteri i E24 dersom festen ble avhold.
Det fikk PR-nestor Hans Geelmuyden, som også var på plass på Grand Hotel for årets 17. mai-feiring, til å reagere.
Etter festen la han ut et bilde på Facebook sammen med blant annet tidligere stortingsrepresentanter Saera Khan (Ap) og Jenny Klinge (Sp) med bildeteksten: «Streikebrytere på 17. mai fest. Takk for oss, Christian Ringnes!»
- Det facebook-innlegget var jo litt humoristisk ment da, sier Geelmuyden til Dagbladet.
Geelmuyden forteller at bildet på Facebook ble delt som en reaksjon på at Fellesforbund-leder Richard Storevik i VG oppfordret 17. mai-gjester til å unngå streikerammede steder.
- Jeg ble enda mer sikker på å dra i Ringnes' 17. mai-feiring da jeg så den artikkelen, sier han og legger til at han ikke så noe til noen streikevakter på utsiden da han ankom.
Geelmyuden mener grunnlaget for hele streiken er absurd og viser til kravet om forskuttering av sykepenger fra NAV.
Noe av bakgrunnen for streiken er et krav fra fagforeningene om forskuttering av sykepenger, noe arbeidsgiversiden ikke har godtatt.
Geelmuyden mener det er NAVs ansvar å rydde opp i dette, ikke arbeidsgivernes.