Her fester eliten
I år, som de siste 100 åra, avholdes eksklusive 17. mai-fester på innsiden av Grand Hotel.
Hovedstadens gater er kledd i rødt, hvitt og blått, og folk flest er godt i gang med feiringen av nasjonaldagen. Barnetoget i Oslo er en av dagens største begivenheter, og blir vist på NRK hvert eneste år - slik at alle i Norge får gleden av å se på.
Bare et steinkast unna barnetoget på Karl Johan ligger ærverdige Grand Hotel. I over 100 år har det flotte hotellet huset eksklusive 17. mai-fester, og i år er intet unntak.
Dagbladet treffer den ferske Gullrute-vinneren Ingrid Gjessing Linhave på vei inn på Grand.
- Vi skal for første gang få se barnetoget ovenfra! Så det er spennende, sier hun.
Også kunstner og tidligere «Farmen kjendis»-deltaker Unni Askeland svinger innom, og røper at hun skal på Christian Ringnes' feiring. Han er gårdseier, og har av tradisjon pleid å feire i hotellet største suite.
- Jeg gleder meg til det, sier hun, og avslører at dette er blitt tradisjon.
- Herrefred, ti-femten år? Veldig mange år.
Denise Ringnes, Christian Ringes' ekskone, kom sammen med samboer Inge Andersen.
- Det er en veldig flott dag, vi gleder oss til å feire den, sier Andersen på vei inn på Grand.
Han opplyser at paret blir værende der i et par timer, før de skal ut en tur i skog og mark.
Tidligere Oslo-ordfører Fabian Stang kom sammen med den nye valpen sin Bella, som han kan røpe at nesten fikk navnet Temu.
- Fordi hun var litt mindre enn på bildet.
- Hvordan skal dere feire?
- Vi skal ta det rolig, vi skal se litt på toget. Så skal jeg besøke en som er på sykehus, så skal vi finne roen hjemme.
- Hva betyr 17. mai for Fabian Stang?
- Vi var hos noen venner på frokost, og vi ble enige om at vi er så heldige som feirer med barna og ikke med raketter.
- Er det litt spesielt akkurat i år, med alt som skjer i verden?
- Ja, men det at vi har hatt en lang tradisjon for demokrati er avgjørende. Det er da vi er sterke.
Artist Odd Nordstoga får spørsmål fra oppmøtt presse om hva som er hans favoritt-sang på 17. mai. Etter noe betenkning, lander han på:
- «Mellom bakkar og berg», den er fin. Og i dag sang de «Å leva det er å elska», den er fantastisk. Men jeg vet ikke om den er spesiell for 17. mai.
Planen for dagen er å se forskjellige ting i byen, men først skal han på lunsj på Grand Hotel - seinere går turen hjem til Lambertseter for grilling.
- Hva betyr 17. mai for deg?
- Det er søren meg flott at hele Oslo by samler seg, og hele landet egentlig, for å sette pris på landet vi bor i. Alt det der - veldig flott, sier han til Dagbladet.
Se flere bilder fra Grand Hotel: