- Aldri sett liknende
I semifinalen brøt det ut buing og tilrop under Israels opptreden. Denne gangen var tonen en annen.
WIEN (Dagbladet): Israels Noam Bettan (28) gjorde inntrykk da han i kveld fremførte låta «Michelle» under Eurovision-finalen i Wien.
Den romantiske poplåta står i kontrast til de mer dramatiske balladene Israel har fremført de siste årene - og ifølge flere internasjonale medier er responsen svært god.
Omstridt stemme
Sky News rapporterer at stemningen i salen var noe anspent i forkant av kveldens finale, mens avisa Bild skriver at alt gikk rolig for seg - denne gangen.
Under semifinalen tirsdag kunne man nemlig høre buing og tilrop under Israels oppreden.
«Stopp, stopp, folkemord», ble det ropt fra salen. Se video under:
Avisa Bild roser nå det østerrikske publikummet, og skriver at de både «lyttet» og var «respektfulle» under kveldens finale. De hyller også den israelske sangprestasjonen.
- Ikke fullt så emosjonelt og dramatisk som de siste to årene. Men med en stor sjanse til å ende helt på toppen. For en stemme!
- Aldri sett liknende
Norske Eurovision-kjennere merker seg også at stemningen har vært overraskende positiv i salen i kveld.
- Det var en plettfri fremføring, et solid bidrag som kan få mye poeng, sier sjef i Eurovision Norge, Håkon Røssum.
- Ingen protester i finalen, og en følelse av at folk ønsket å gi musikken en sjanse.
Dagbladets reporter beskriver et presserom som tidvis vugget og klappet i takt med Israels bidrag.
- Israel mobiliserer i hjørnet sitt, med dans, sang, jubling og flagg. Jeg har aldri sett liknende pressekorps rundt noen annen gjeng her!, sier Dagbladets reporter.
Morten Thomassen, president i MGP-klubben, oppsummerer stemningen slik:
- God stemning og praktisk talt ingen buing der jeg satt.
Uavhengig av sluttresultatet later det til at «Michelle» markerer et comeback for Israel i Eurovision-sammenheng.
Reagerer: - Forkastelig
Israels deltakelse i Eurovision har vært svært omstridt på grunn av landets krigføring i Gaza. Flere land og organisasjoner har tatt til orde for at Israel burde vært utestengt fra årets konkurranse.
Kjendislege Wasim Zahid går lørdag hardt ut mot NRK, som i 2025 avviste at de ville boikotte Israel i årets Eurovision.
- Jeg ønsker å si at jeg synes det er forkastelig at NRK deltar i et arrangement hvor apartheidstaten Israel er med. Israel har drevet et folkemord og bruker Eurovision til å hvitvaske sine handlinger.
- Jeg er skuffet over at NRK ikke boikotter konkurransen, og over at Lovv deltar. Men jeg ønsker ham god bedring og håper at stemmebåndene blir bra.
Charlo Halvorsen, redaktør for underholdning og fiksjon i NRK, kommer med følgende svar til kjendislegen:
- NRK som skattefinansiert allmennkringkaster kan ikke operere med egne politiske standpunkt - heller ikke en kulturboikott av Israel. Det er det eventuelt opp til norske myndigheter å gjøre. Derfor er vi med i ESC i likhet med Sverige, Danmark og de aller fleste andre europeiske landenes kringkastere.