Herold

Er vi mindre verdt fordi vi bor på en øy?

Kilde: Romsdals Budstikke Author: Atle Tangen  Published: 2026-05-15 13:39:12
Er vi mindre verdt fordi vi bor på en øy?

Nå ønsker helseforetaket å redusere ambulanseberedskapen til en person på øysamfunnet i gamle Midsund kommune som er avhengig av vær og ferger for å få hjelp.

Er vi mindre verdt fordi vi bor på en øy?

Du leser nå et leserinnlegg. Det uttrykker innsenderens mening.

Dette betyr en nedlegging av ambulansen noe de prøvde på for noen år siden, men gikk tilbake på. Det er vanskelig å forstå hvordan dette kan kalles trygghet.

For oss som bor her ute handler det ikke om politikk eller fine ord. Det handler om LIV. Om hvem som får hjelp når du blir akutt syk. Om hvem som må vente når minuttene betyr forskjell mellom liv og død.

Og spørsmålet mange sitter igjen med er vondt å stille: Er vi mindre verdt som mennesker fordi vi bor på en øy?

Les også:

Vi får stadig høre at distriktene er viktige. Samtidig bygges tjeneste ned litt etter litt. Først sykehusfunksjoner. Så beredskap. Så andre offentlige tilbud. Hver gang kommer de samme ordene: effektivisering, omstilling og økonomi.

Men det er jo nettopp distriktene og øyene som skaper enorme verdier for dette landet. Fiskeri, havbruk, industri, maritime næringer og eksportinntekter kommer ikke fra kontorbygg midt i storbyene. Verdiskapningen er med på å holde Norge i gang.

Likevel opplever mange at når pengene skal fordeles tilbake i form av trygghet og tjenester, havner distriktene bakerst i køen.

Les også:

Det som gjør situasjonen enda vanskeligere å akseptere, er måten folk blir møtt på når de stiller spørsmål. Når folk er urolige for liv og helse, forventer man ærlige svar - ikke bortforklaringer og uklare formuleringer. Som Senterpartiets Odd Helge Gangstad treffende sa det; Det oppleves respektløst å ikke svare på henvendelser.

For det er nettopp det mange kjenner på nå. Manglende respekt. Manglende forståelse. Og en følelse av at menneskene som bor på øyene ikke blir tatt på alvor.

Vi ber ikke om luksus. Vi ber om at det mest grunnleggende et samfunn skal gi sine innbyggere trygghet når livet står på spill.

Jeg savner at den politiske ledelse i kommunen kan være mer på banen for oss og ikke bare sitte å vente, er vi ikke verdt det?

For havet bryr seg ikke om budsjetter. Ferger står. Stormene kommer. Ulykken skjer.

Da holder det ikke med med flotte planer og regneark langt unna virkeligheten.

Et samfunn kan ikke bare måle mennesker i kroner og øre. Hvis ambulanse med en person på vakt er godt nok for øyfolk, hva sier det egentlig om hvordan myndighetene vurderer oss som bor her?

Vi er ikke annenrangs innbyggere. Vi er mennesker. Og vi fortjener samme trygghet som resten av landet.

Vil du skrive i På tråden? Send e-post til ordetfritt@r-b.no

Vil du skrive leserinnlegg? Send e-post til ordetfritt@r-b.no

Her finner du meningsstoffet i Nordvest debatt – Rbnetts meningsportal

🏷️ Extracted Entities (17)

Ambulanse 📁 (category) Ferger 📁 (category) Leserinnlegg 📁 (category) Meninger 📁 (category) Midsund 📁 (category) Otrøya 📁 (category) Ambulanse 🏷️ (keyword) Ferger 🏷️ (keyword) Leserinnlegg 🏷️ (keyword) MENINGER 🏷️ (keyword) Midsund 🏷️ (keyword) Otrøya 🏷️ (keyword) LIV (entity) Midsund (place) Nordvest (entity) Norge (entity) Senterpartiets Odd Helge Gangstad (person)

📊 Metadata

Category: Meninger, Meninger, Leserinnlegg, Otrøya, Midsund, Ferger, Ambulanse
Keywords: Meninger, Leserinnlegg, Otrøya, Midsund, Ferger, Ambulanse