Vil ha billigere utepils
Synes du utepilsen er for dyr? Det synes NHO ogsÄ, og nÄ hÄper de politikerne kan gjÞre noe med det.
- Haha, ja, det synes jeg er en god beskrivelse, humrer Tobias Strandskog-Christensen, politisk rÄdgiver og bransjesjef for servering i NHO Reiseliv, og tar seg en god slurk av halvliteren som stÄr foran ham pÄ Colonel Mustard i Oslo.
BÞrsen har nettopp spurt om NHO Reiselivs nye forslag kanskje kan omtales som «Norgespils», noe NHOs mann mener er en god beskrivelse.
For der regjeringens Norgespris pÄ strÞm handler om lavere strÞmpriser, er det alkoholen NHO vil fÄ skrudd ned prisen pÄ.
Vil kutte alkoholavgift
Kort fortalt Þnsker de seg lavere avgift pÄ alkohol som serveres pÄ barer og restauranter, enn alkohol som kjÞpes pÄ butikk eller pÄ Vinmonopolet.
For Ă„ si det folkelig: De vil at utepilsen skal bli billigere.
Strandskog-Christensen peker pÄ flere grunner til forslaget. Den viktigste er at utelivsbransjen har svÊrt lave marginer.
- Norge er et av landene med hÞyest alkoholavgift. Her Þnsker vi Ä gjÞre en liten endring, der vi sier at nÄr bryggeriene selger alkoholen sin til serveringssteder i stedet for butikk, sÄ fÄr de en lavere avgift, sier Strandskog-Christensen, og legger til:
- Det gjÞr at serveringsstedene fÄr beholde litt flere kroner, og at du og jeg fÄr pilsen et par kroner billigere.
- Men hvorfor Ăžnsker dere kutt i avgift til serveringssteder og ikke butikker og Vinmonopolet? Hvorfor Ăžnsker dere ikke et mer generelt kutt?
- Det er lite politisk vilje til det, dessverre. SÄ vi hÄper dette kan vÊre et fÞrste skritt.
StĂžtter forslaget
PÄ uteserveringen pÄ Los Tacos et slapt steinkast fra Colonel Mustard, kan nok BÞrsen anklages for Ä rope i skogen, og fÄ dertilhÞrende svar.
For blant de ĂžltĂžrste gjestene der mottas NHOs forslag med et stort smil. Ivi Lien er ute med en vennegjeng for Ă„ feire at de er ferdig med eksamen.
- Da er det hyggelig Ă„ ta seg en pils uten at lommeboka blir helt tom, sier Lien til BĂžrsen.
- Tror du folk kommer til Ä gÄ oftere ut om utepilsen blir litt billigere?
- Ja, ofte kjÞper man Þl hjemme og sitter heller i en park og gjÞr andre ting i stedet for Ä gÄ pÄ et sÄnt sted som det her. Selv om det er mye hyggeligere.
- SĂ„ det kan hende at dette forslaget har noe for seg?
- Ja, det tror jeg.
Vil flytte drikkingen
Strandskog-Christensen i NHO trekker ogsÄ fram at tall fra SSB viser at selv om alkoholforbruket i befolkningen nÄ er litt under det den var pÄ toppnivÄene under coronapandemien, sÄ er det fremdeles over nivÄene fra 2019.
En undersÞkelse fra Ipsos for NHO Reiseliv viser samtidig at én av tre drikker mindre ute enn fÞr.
Grensehandelen ser heller ikke ut til Ă„ ha en fallende trend. I fjor grensehandlet nordmenn alkohol for drĂžye 1,3 milliarder kroner.
NHO mener dette tyder pÄ at det relle alkoholforbruket er hÞyere enn SSBs tall om alkoholforbruk viser, og at mye av konsumet skjer utenfor «regulerte og trygge rammer» i utelivet.
- Alkohol er ikke bra for deg - det vet alle - men jeg tror man ser behovet for Ä flytte drikkingen fra private hjem og over til serveringssteder. Der har du erfarne folk som kan hÄndtere berusede folk, sier Strandskog-Christensen.
- I min bransje sier vi at vi skal fĂžlge pengene. Dette med folkehelsa er ikke bare et vikarierende argument for at bransjen skal kunne tjene litt mer?
- Nei, det er ingen som pÄstÄr at alkohol er sunt. Men nÄr vi ser at konsumet ligger der det ligger, sÄ tror vi at det er bedre at folk gÄr ut og mÞter venner og familie og ser fotballkamper og gÄr pÄ quiz. Og kanskje ungdommen, i stedet for at de er hjemme og sitter foran en skjerm, kan komme seg ut og mÞte noen venner.
- SĂ„ heller en brisen ungdom enn en skjermavhengig ungdom?
- Neida, selvfÞlgelig. Jeg anbefaler alle Ä drikke ansvarlig, men har du muligheten og lyst, sÄ kom deg ut og nyt vÄrsola og ta deg en Þl.
Omsetningsfall
Karl-Henning Svendsen, konsernsjef i Noho Norway, en av utelivsgigantene i Oslo, som ogsÄ eier Colonel Mustard, er - ikke overraskende - ogsÄ begeistret for forslaget.
Han sier den stÞrste utfordringen bransjen hans stÄr overfor nÄ er omsetningsfall og at vi er i en dyrtid.
- Den urolige verden gjÞr at folk er urolige. Renta gÄr opp, som igjen gjÞr at folk gÄr mindre ut. Det blir dyrere og vi fÄr omsetningsfall. Det er en skummel utvikling, sier Svendsen til BÞrsen.
- SĂ„ dette forslaget fra NHO er som manna fra himmelen for dere?
- Ja, om det kommer himmelen eller NHO - jeg vil jo heller si det kommer fra NHO. Jeg synes det er et bra forslag hvis det kan hjelpe til med Ä fÄ omsetningen opp. At folk fÞler de har rÄd til Ä gÄ ut og kose seg.
Strandskog-Christensen i NHO tror at selv smÄ avgiftskutt kan ha en positiv effekt for serveringssteder.
- Det er en kjempekonkurranse mellom de ulike aktÞrene i bransjen om Ä ha billigst Þl. Vi ser at folk er prissensitive, sÄ det tror jeg absolutt vil ha noe Ä si, sier Strandskog-Christensen.