Vi vil flytte ferjekaia mot vest
Miljøpartiet ønsker mindre trafikk gjennom Molde sentrum.
La oss samles om en kort bytunnel
Du leser nå et leserinnlegg. Det uttrykker innsenderens mening.
For å få til dette, ønsker vi blant annet å flytte ferjekaia mot vest, og vi foreslår en kort bytunnel. 5. mai var det behandling av planoppstart for opprusting av Molde ferjekai i hovedutvalg for teknisk, plan, næring og miljø. Det er bred politisk enighet i Molde om at en utvidelse av ferjekaia er dårlig byutvikling, og at trafikken på E39 bør føres utenom sentrum.
Utvalget vedtok da også å avvise oppstart av detaljregulering for ferjekaia, og tok til orde for en flytting av ferjeleiet ut av sentrum. En slik flytting av ferjeleiet har den siste tida gjerne vært satt i sammenheng med Møreaksen. Molde kommune har allerede vedtatt en trasé for en bytunnel som en del av dette vegprosjektet. Siden Møreaksen inkluderer en bru fra Julbøen til Midsund, og en tunnel fra Julbøen til Bolsønes, har det vært foreslått at ferjeleiet kan flyttes til der tunnelen starter - Julbøen.
Dette er en dårlig løsning. Ferjeturen pluss kjøretur inn til sentrum, fører til vesentlig økt reisetid sammenlignet med i dag, og selv om fastlandsforbindelse til Midsund skulle bli realisert, virker det lite trolig at resten av Møreaksen blir det. Møreaksen og strekninga Vik (Vestnes)-Molde er ikke prioritert i Nasjonal Transportplan 2025-2036. Dermed får vi en samferdselsforbindelse Molde - Vestnes som er forringet i overskuelig fremtid - kanskje permanent.
Å flytte ferjekaia så langt ut av sentrum, gjør det i praksis uaktuelt å gå/sykle fra ferja og inn til sentrum. Dermed spiser økt biltrafikk til sentrum noe av gevinsten med bytunnelen, og folk blir tvunget på bil eller buss, enten de skal på fotballkamp eller på jobb. Dette er delvis årsaken til at tidligere forslag fra Statens vegvesen om flytting av ferjekaia har pekt på Reknes. Vi mener at strekket fra Reknes til Cap Clara bør utredes.
Møreaksens bytunnel er i seg selv et unødvendig dyrt og overdimensjonert vegprosjekt. For å føre trafikken utenom sentrum, behøves en kortere tunnel. Man bør vurdere å føre den noe lengre østover enn den planlagte tunnelen, for å unngå at Bolsønes blir en flaskehals. Ikke minst innebærer Møreaksen-løsningen en helt unødvendig motorvei ved Kringstadsetra - en naturødeleggelse vi må unngå.
Tida er inne for å samles om en løsning som lar seg realisere, som lar seg realisere raskere, som ivaretar god sentrumsutvikling, gir en hurtigere overfart Molde - Vestnes, har rom for en ferje til om nødvendig, og som minimerer naturinngrep. Tida er inne for et nytt ferjeleie rett vest for sentrum og en kort bytunnel. Samtidig, la oss ikke glemme: Et stort veiprosjekt kan aldri bli en unnskyldning for å slurve med arbeidet for å gjøre det enklere å gå, sykle og reise kollektivt i byen vår.
Hilsen Molde MDG
Vil du skrive i På tråden? Send e-post til ordetfritt@r-b.no
Vil du skrive leserinnlegg? Send e-post til ordetfritt@r-b.no
Her finner du meningsstoffet i Nordvest debatt – Rbnetts meningsportal