- Så forferdelig ut
Et badekar og en haug av søppel lå igjen etter folkefesten. Nå har Brann-supportere opprettet spleis.
- Det så helt forferdelig ut etterpå, sier Vibeke Thiblin til Dagbladet.
Hun er daglig leder i Sagene IF, og var med på opprydningen av Voldsløkka lørdag. Det populære samlingspunktet i Oslo var fylt av røde farger og Brann-fans lørdag ettermiddag.
Tusenvis hadde møtt opp på vorspielet før cupfinalen, som endte med tap for Brann etter ekstraomganger og straffer.
Thiblin forteller at ryddejobben ikke er ny for Sagene IF. Før har de ryddet opp etter folksomme Voldsløkka-konserter til artister som Bruce Springsteen, Eminem og Marcus og Martinus.
- Det er akkurat sånn det er hver gang. Vi var nesten ferdig med ryddejobben i går før cupfinalen, og i dag skal vi ta en rundtur og ta litt småting som ligger i gresset.
Hun estimerer at de var rundt 15 personer som tok seg av ryddejobben lørdag ettermiddag og tidlig kveld. Et badekar var blant gjenstandene som var igjen, i tillegg til en haug av bokser og pizzaesker, blant annet.
- Det forundrer meg alltid at folk ikke greier å ta med seg ting eller kaste det i søppelkassene som er der. Det var noen hyggelig folk som var igjen og som vi snakket med, og de virket litt flaue på vegne av egne fans.
I ettertid har det blitt opprettet en spleis til Sagen IF i regi av Brann-fans, som en takk for ryddejobben. Så langt har spleisen dratt inn over 13 000 kroner.
- Det synes vi er veldig hyggelig og det bidrar veldig, understreker Thiblin.
Erlend Vågane, supporterleder i Bataljonen, var på plass på Voldsløkka lørdag. Han roser initiativet og Sagene IF.
- Det var én hos oss som på eget initiativ startet spleisen. Det er for å samle inn penger til Sagene, som gjorde en fantastisk jobb med å være vertskap på Voldsløkka.
Han estimerer at det var et sted mellom 10 000 og 15 000 supportere på Voldsløkka på det meste. Vågene understreker at de i forkant ga beskjed om at man skulle være flinke på å ta med seg søppel.
- Vi var veldig tydelig på det i sosiale medier. Men det er klart når det er 10 000 som samles, så blir det alltid litt liggende igjen.
Thiblin understreker at hun har hatt god dialog med Brann-supportere i ettekant, og at de skal ta et nytt møte mandag. Det ble litt mer ryddejobb enn de forventet.
- Det regner jeg med at skal gå bra. De ante jo heller ikke hvor mange som kom, og da blir det vanskelig å planlegge. De visste ikke om det kom 2000 eller 10 000. Det var litt vanskelig å planlegge søppelplukking, doer og hvor mange pølser vi skulle kjøpe inn, forteller Thiblin.