- Hun har betydd utrolig mye
Bodø/Glimt sikret cupgullet etter en ellevill fotballkamp på Ullevaal. Brann-spiller Joachim Soltvedt hedret sin avdøde mor etter scoringen sin.
ULLEVAAL (Dagbladet): Det ble en festaften på Ullevaal lørdag, da Bodø/Glimt endelig kunne juble for cupgull. Nikita Haikin ble til slutt den store helten etter en skrekkomgang.
- Jeg er bergenser, men gullet skal ikke hem. Det skal til Bodø. Jeg må berømme Brann. For en finale. For en reklame for norsk fotball, sa Bodø/Glimt-trener Kjetil Knutsen til TV 2 etter triumfen.
- Det ble en fotballkamp med høye topper og dype bunner. Det var en sinnssyk fotballkamp. Da kampen ble blåst av, tror jeg aldri jeg har hatt så mye tårer i øynene. Jeg var nær ved å gråte fordi han (Haikin) klarte å snu den kampen og sin egen prestasjon på den måten. Det var rått å se, fortalte han til Dagbladet.
Fredrik Bjørkan oppsummerte dramatikken på følgende måte:
- Det er fantastisk gøy at det gikk vår vei. Det var en utrolig fartsfylt, intensiv og gøy kamp. Vi ønsker å være et positivt, offensivt og morsomt lag å se på. Alt i alt føler jeg det er fortjent at vi vinner. Vi er det beste laget, så jeg er kjempefornøyd med seieren, sa han til Dagbladet.
Hedret sin avdøde mor
Joachim Soltvedt (30) bommet i straffesparkkonkurransen, men scoret tidligere i kampen og tok fram leggskinnet sitt under målfeiringen.
- Det var et bilde av moren min og datteren min. Hun gikk bort 1. april i år. Det var for å hedre henne, fortalte en gråtkvalt og preget Soltvedt til TV 2 på spørsmål om feiringen.
I pressesonen på Ullevaal spurte Dagbladet om han tenkte på moren da han skulle ta straffen.
- Ja ... Hun har betydd utrolig mye for meg. Jeg føler at hun alltid er med meg i vanskelige situasjoner.
Markus Haaland som bommet på den andre straffen sier:
- Jeg har scoret sikkert på 30 straffer siste uka på trening, og ikke bommet en eneste en. Jeg var veldig selvsikker, men jeg skjøt ikke slik jeg gjorde på trening, sa han til Dagbladet.
Store tabber
Bodø/Glimt tok ledelsen tidlig etter et selvmål fra Thore Pedersen. Men i løpet av to minutter før pause var kampen snudd etter to gigantiske tabber fra Glimt-keeper Haikin.
- En ny tabbe. Han kan bare glemme å reise til USA med Norge, sa Jesper Mathisen etter at Brann utliknet til 1-1.
- Han er kjempestressa og roter det til igjen. Han mister fotfeste på vei tilbake og blir desperat, kommenterte Mathisen etter tabbe nummer to.
Etter at Ola Brynhildsen utliknet sent i andre omgang, ble det ekstraomganger. Midtveis ut i andre ekstraomgang stanget Andreas Helmersen inn ledelsen og sendte Bodø/Glimt-fansen til himmels.
- For en spiller å kunne sette inn på for Glimt. Han er så smart, han er så sterk. Det er en vakker, vakker scoring av Glimts superinnbytter, kommenterte Jesper Mathisen.
Men det var ikke avgjort ennå. Bare minutter før full tid gikk Felix Horn Myhre ned i feltet og dommeren pekte på straffemerket. Hele stadion holdt pusten da før Joachim Soltvedt satte inn utlikningen. Dermed ble det straffekonkurranse.
Bodø/Glimt var best i straffekonkurransen og den gule delen av Ullevaal kunne dermed slippe jubelen løs.
Kjetil Knutsen, som aldri har vunnet cupen med Bodø/Glimt tidligere, stoppet dermed marerittrekka på sitt tredje forsøk i en cupfinale. Bodø/Glimt tapte for Molde både i 2022 og 2023.
Det er også nordlendingenes første cupgull på 33 år, etter seieren i 1993.
Norgesmestere:
* 2026: Bodø/Glimt (3-3 e.eo, 4-2 på straffer mot Brann)
* 2025: Lillestrøm (3-1 over Sarpsborg)
* 2024: Fredrikstad (0-0 e.eo, 5-4 på straffer mot Molde)
* 2023: Molde (1-0 over Bodø/Glimt)
* 2022: Brann (2-0 over Lillestrøm)
* 2021: Molde (1-0 over Bodø/Glimt)
* 2019: Viking (1-0 over Haugesund)
* 2018: Rosenborg (4-1 over Strømsgodset)
* 2017: Lillestrøm (3-2 over Sarpsborg)
* 2016: Rosenborg (4-0 over Kongsvinger)
Glimt tok sin tredje NM-tittel lørdag. (NTB)