Hvor ille står det egentlig til i Harstad-skolen?
Kutt i årsverk. Ny runde med skolestruktur. Midlertidige rektorløsninger og uro rundt framtida til flere skoler.
Hvor ille står det egentlig til i Harstad-skolen?
I en ny episode av podkasten Tett på setter Harstad Tidende søkelyset på situasjonen i Harstad-skolen, og spør hvor alvorlig situasjonen egentlig er blitt.
Gjester er fungerende skolesjef Peder Johnsen og leder i det kommunale FAU, Carl-Henrik Siebke. Sammen med Ole-Jonny Korsgaard møter de ansvarlig redaktør Kjell Rune Henriksen til en åpen samtale om presset på skolen, utfordringene framover og hvilke valg som nå må tas.
Johnsen snakker blant annet om rollen med å være både skolesjef og rektor samtidig, om kuttkravene i sektoren og om hvorfor skolestruktur igjen er blitt en het politisk sak, knapt to år etter forrige runde.
– Småflikking på skolestrukturen vil ikke være nok, har Johnsen tidligere uttalt til Harstad Tidende.
I podkasten diskuteres hvordan Harstad-skolen har utviklet seg de siste årene, hvordan ansatte, elever og foreldre påvirkes av omstillingene, og hvor grensen går mellom nødvendige innsparinger og et forsvarlig skoletilbud. Samtalen handler også om hvor Harstad står sammenlignet med andre kommuner.