Får viktig rolle for fylkets elever
Agnethe Linnes Krøyserth er ansatt som nytt elev- og lærlingombud i Troms.
Får viktig rolle for fylkets elever
Krøyrseth starter i jobben 1. juni og skal vikariere for Anita Lervoll i to år, opplyser Troms fylkeskommune på sine hjemmesider.
Førstnevnte kommer fra stillingen som pedagogisk psykologisk rådgiver i fylkeskommunen og har jobbet med barn og unge i mesteparten av sin yrkesaktive karriere.
Hun ser fram til å starte i sin nye rolle.
– Jeg har alltid vært opptatt av barn og unges rettigheter, og at de skal trives og vokse som mennesker. Det er det jeg brenner for, så jeg gleder meg veldig til å få bidra til at flere elever og lærlinger skal gjøre seg hørt og føle seg forstått.
Nåværende elev- og lærlingombud, Anita Lervoll, skal bruke de neste to årene på å jobbe som prosjektleder for et nytt skolemiljøteam i kommunene Balsfjord, Storfjord og Lyngen.
Elev- og lærlingombudet har i oppgave å informere om rettigheter, hjelpe til i vanskelige saker og bidra til at elever og lærlinger i hele Troms får god medvirkning og aktiv deltakelse i egen opplæring.
Krøyserth vil jobbe tett sammen med mobbeombudet og er en uavhengig ressursperson med taushetsplikt.
I Troms fylkeskommune har rollen som elev- og lærlingombud eksistert siden 2016.