Reagerer: - Ubehagelig
Da Kiwi ba kundene legge igjen sekkene, følte Terje Mølster seg mistenkeliggjort.
Reagerer: - Ubehagelig
Da Kiwi ba kundene legge igjen sekkene, følte Terje Mølster seg mistenkeliggjort.
Kort fortalt
Julepriskrigen: - Et spill
Annonsørinnhold
Tok heleførstepremien alene
Tok det opp med de ansatte
Stusset på denne
- Føler deg litt overvåket
Annonsørinnhold
Ãn vinner- enorm premie!
Nektet i kassen på Meny
Kiwi snur etter kritikken
- Umulig å vite
Mer om
Kiwi-plakat vekker oppsikt:
Terje Mølster sluttet å handle på Kiwi etter å ha følt seg mistenkeliggjort av en plakat som ba kunder legge igjen sekkene.
Han tok opp saken med de ansatte, men følte ikke han fikk et tilfredsstillende svar.
Mølster mener plakaten kunne vært formulert vennligere for å unngå å mistenkeliggjøre kunder.
Kiwi har nå fjernet plakaten etter kritikk og beklager ordlyden som ble brukt.
Sammendraget er laget av ChatGPT og godkjent av DinSide.
Når DinSide får tak i Terje Mølster (75) mandag formiddag, er han på handletur - men ikke på Kiwi.
- I dag gikk jeg på Extra, for jeg har slutta å handle på Kiwi, sier han lattermildt.
Bakgrunnen er plakaten som møtte kundene på Kiwi Storhamar:
«ALLE SEKKER BLIR IGJEN HER!»
- Jeg synes jeg fikk litt kjeft, på en nedlatende måte. Det var ubehagelig. Du blir mistenkt for å skulle stjele før du i det hele tatt har begynt å handle, sier Mølster - uten å høres det minste fornærmet ut.
Det var Hamar Arbeiderblad som omtalte saken først.
75-åringen forteller at han tok det opp med de ansatte, men at han ikke opplevde å få noe ordentlig svar.
- De som står i kassa har jo ikke bestemt det. Men jeg synes det er dårlig kundebehandling å sette opp et sånt skilt.
Han understreker at han ikke er sur, bare litt oppgitt.
- Jeg tar det med godt humør altså, sier han og ler.
Mølster, som er tidligere høyskolelektor ved lærerutdanningen i Hamar, mener det handler om språk og tone.
Det er en veldig dårlig tekst. Den kunne vært skrevet på en annen måte, litt vennligere. For eksempel: «Vi ber deg om å ikke bruke sekk i butikken». Nå er det mer som en kommando til et barn, sier han, og legger til:
Kiwi er jo så store og tjener rått med penger - da kan de vel være litt rause!
Selv bruker ikke 75-Ã¥ringen alltid sekk, men han synes det er et godt alternativ til plastposer.
- Det er jo miljøvennlig og praktisk. Men når du må slenge sekken fra deg på gulvet, uten noe opplegg for det, blir det bare rot. De kunne i det minste hatt et skap eller en hylle, sier han.
For Mølster handler saken også om tillit.
- Du føler deg litt overvåket. De aller fleste er jo ærlige. Det vil alltid være noen som utnytter systemet, men det må man tåle.
Som tidligere lærer har han selvsagt et forslag til hvordan teksten kunne vært formulert:
- «Vi opplever nasking i butikken, derfor ber vi deg om å ikke bruke sekk mens du handler.» Det hadde vært greit. Da hadde jeg ikke følt meg mistenkeliggjort.
Butikksjef Mats Nygaard Jørgensen ved Kiwi Storhamar sier til Hamar Arbeiderblad at skiltet var ment som et forebyggende tiltak.
- Det skulle gjøre at de ansatte slapp å gå rundt og følge med på alle, sa han til avisa.
Regionsjef Espen Madsen i Kiwi bekrefter overfor DinSide at plakaten nå er fjernet.
- Vi beklager ordlyden pÃ¥ plakaten, og denne er nÃ¥ fjernet. Alle skal føle seg velkommen hos oss, skriver Madsen i en eâpost.
Han forklarer at bakgrunnen for plakaten var at butikken hadde opplevd en økning i tyverier og ønsket å forebygge dette.