Herold

Bomring rundt Sollihøgda

Kilde: Budstikka Author: Mari Staff Brostrøm, Sollihøgda Published: 2026-05-05 04:30:00
Bomring rundt Sollihøgda

Vi som bor på Sollihøgda, må betale for å komme ut i verden. Hver gang vi passerer bommene, som lukker oss inne her på toppen i en ring på cirka 3,5 kilometer, betaler vi.

Vi har et busstilbud som fortsatt er kraftig nedskalert etter at Sollihøgdtunnelen åpnet.

Vi har pendlerparkeringer på hver side, begge ligger utenfor bomringen for oss her innenfor.

Vi har familie, venner, arbeid, aktiviteter, forpliktelser, fornøyelser, alle butikker og offentlige tjenester og tilbud utenfor bomringen. Ofte er ikke alt på samme side, enten i Hole eller i Bærum, men noe her og noe der.

Vi har et kapell, en ny stillhet og mye natur på innsiden av bomringen. Så hvis vi kan leve av tro, ro, kun hverandre og ville vekster, har vi alt.

Hver måned kommer regningen på rundt 3.000 kroner for vår husstand, kun for Sollihøgda-bommene.

Sykle mer, gå mer, kjøre mindre og samkjøre mer er mulig for noen. Men hverdagen til de fleste er ikke slik at det lar seg gjøre.

Argumentasjonen fra Samferdselsdepartementet om at vi slipper mye støy og trafikk, og at kommunene selv kan etablere refusjonsordninger for beboere på Sollihøgda, virker i beste fall lite innsiktsfullt.

Ny plan for bompenger: – Vi blør mens de utreder

Mia (16) mistet busstilbudet: – Jeg er blitt isolert

Dette mener vi om bompenger for beboerne på Sollihøgda

Reels til alle saker

🏷️ Extracted Entities (5)

Sollihøgda (entity) Bærum (entity) Hole (entity) Samferdselsdepartementet (entity) Sollihøgdtunnelen (entity)