Tre døde på cruiseskip
Tre personer er bekreftet døde etter et virusutbrudd på et cruiseskip i Atlanterhavet.
Tre passasjerer er døde, mens ytterligere fem personer undersøkes for alvorlig og akutt luftveissykdom under et cruise i Atlanterhavet. En passasjer får intensivbehandling.
Det skriver BBC, som har fått bekreftet antallet av Verdens helseorganisasjon (WHO). Organisasjonen koordinerer undersøkelser av utbruddet.
Blant de omkomne er et eldre ektepar. En mann fikk pusteproblemer og døde om bord på cruiseskipet Hondius, som var på vei fra Argentina til Kapp Verde.
Hans kone ble også syk om bord og fraktet til sykehus i Johannesburg, der hun døde.
En 69 år gammel brite ble også fraktet til Johannesburg og får der behandling på sykehus. Han har testet positivt på hantavirus, en type som kan forårsake blødningsfeber.
Verdens helseorganisasjon sier søndag at de mistenker ytterligere fem tilfeller av hantavirus. Av seks personer som er syke, har tre dødd og en får intensivbehandling i Sør-Afrika, sier de.
Viruset kan forårsake en sykdom som kalles musepest og som særlig smitter gjennom avføring fra gnagere, ifølge Folkehelseinstituttet.
Hondius er et polarcruiseskip som drives av det nederlandskbaserte reiseselskapet Oceanwide Expeditions.