- Folk blir bekymret
Barneskoleelever havnet pÄ sykehus etter at de trolig fikk i seg piller som de fant i skolegÄrden ved Refstad skole i Oslo.
To barn pÄ seks og sju Är ble torsdag kveld lagt inn til observasjon pÄ UllevÄl sykehus.
Begge to, som er elever ved Refstad skole pĂ„ Ăkern i Oslo, ble dĂ„rlige etter at de trolig fikk i seg piller som de fant i skolegĂ„rden.
- Det framstÄr som at de har lekt i skolegÄrden og har funnet noe de har puttet i munnen. Det kan ha framstÄtt som godteri, sa krimleder Thomas Pedersen Enger i Oslo politidistrikt til Dagbladet torsdag.
Utover kvelden ble det gjennomfĂžrt sĂžk rundt skolen, uten at det ble gjort funn.
- Alvorlig
Fredag sier krimleder i Oslo politidistrikt, Pernille Fleischer, til Dagbladet, at politiet har sikret seg spor. Det er dessuten tatt prÞver av elevene, men i skrivende stund er det ikke konkludert med hva det er barna har fÄtt i seg.
Elevene skal vÊre pÄ bedringens vei.
- Dette er absolutt en alvorlig sak. Den blir overtatt av enhet Ăžst fra mandag av. Politiet har opprettet sak og sikret noen spor. ForelĂžpig er det ingen mistenkte i saken, sier Fleischer.
Rektor ved Refstad skole, Magnus Nesset-Kristiansen, sendte torsdag ut en tekstmelding til foresatte om at det ble funnet flere piller i skolegÄrden, og at disse ble sendt til analyse ved giftsentralen.
Ha ba videre de foresatte om Ä snakke med barna og fÞlge med pÄ eventuelle symptomer.
Fredag har han fÄtt bekreftelse pÄ at det gÄr bra med elevene som ble lagt inn til observasjon.
- Det var viktig Ä fÄ informert videre dersom det ogsÄ var andre som hadde fÄtt i seg dette og blitt dÄrlig. Vi vet per nÄ ikke hva det var, men flere piller ble funnet i skolegÄrden, sier Nesset-Kristiansen til Dagbladet fredag.
I etterkant har det kommet tilbakemeldinger fra enkelte foresatte som uttrykker bekymring over det som har skjedd.
Flyttet tilbake
Han omtaler det hele som «veldig trist», men er glad for at det gÄr bra med skoleelevene som ble lagt inn til observasjon.
Den siste tida har det vĂŠrt alvorlige hendelser pĂ„ Ăkern, som preger omrĂ„det. Blant annet dĂžde en ung mann etter at han ble skutt sĂžndag kveld.
Rektoren uttrykker overfor Dagbladet at han «er bekymret over utviklingen», og synes det er synd at slike hendelser skjer i et omrÄde som han beskriver som «idyllisk og landlig».
Nesset-Kristiansen nevner ogsÄ at pillefunnet torsdag kommer etter en uheldig hendelse for et par mÄneder siden der elever ved Refstad skole gjorde funn av cannabis.
Refstad skole flyttet i 2018 til Bredtvet fordi skolebygget skulle rives. Da den nybygde skolen pĂ„ Ăkern i bydel Bjerke sto klar i 2024, flyttet Refstad skole tilbake igjen.
«Vil ta tilbake omrÄdet»
Overfor Dagbladet sier rektoren at han oppe i det hele opplever omrÄdet som trygt. Selv har han ikke observert eller hÞrt noe om at det har foregÄtt aktivitet av kriminell art ved eller pÄ skolen.
Han har imidlertid mottatt meldinger fra foresatte som har sett det som har blitt hevdet er langing av narkotika ved skolen pÄ kveldstid. Nesset-Kristiansen sier selv at han opplever at ting har forandret seg i omrÄdet.
- Jeg hÄper at vi klarer Ä ta tilbake omrÄdet slik at den type trafikk forsvinner. Snart Äpner en ungdomsskole i nÊrheten. Det er bekymringsfullt at uÞnsket aktivitet skal foregÄ i omrÄdet der barn leker, gÄr pÄ skole og driver med idrett, sier Nesset-Kristiansen.
Han sier at skolen kommer til Ä fÞlge opp hendelsen og tematikken med politiet, og han hÄper at de, sammen med idrettslaget, kan prioritere slik at de fÄr bukt med problematikken.
- Vi kan ikke bagatellisere det. Folk blir bekymret nÄr noe sÄnt skjer i nabolaget, sier Nesset-Kristiansen.