Herold

Høyt verdsatt i bykommuner rundt om i landet, men ikke i Molde

Kilde: Romsdals Budstikke Author: Agnar Harnes Published: 2025-12-03 10:08:37 Last updated: 2025-12-03 11:02:34
Høyt verdsatt i bykommuner rundt om i landet, men ikke i Molde

Det er ikke ofte jeg blir så indignert, provosert og satt ut som av prosessen rundt Retiroparken.

Bevar Retiroskogen for fremtiden

Agnar Harnes

Molde

Du leser nå et leserinnlegg. Det uttrykker innsenderens mening.

Viktigheten av naturskog og grøntareal blir høyt verdsatt i bykommuner rundt om i landet, men ikke i Molde. Dette burde ikke være en sak i det hele tatt, kommunestyret skulle satt ned foten fra starten av. Da hadde en unngått denne opprivende debatten. En slik unik skog bør bevares. Bruk heller tid og krefter sammen med MFK for å finne andre og bedre løsninger for lokasjon. Selvsagt finnes de, om viljen er der!

At MFK ser området som tjenlig for treningsbaner er så sin sak. At politikere i Molde lar seg blende av disse planene er derimot ikke til å forstå. Her skal det lille vi har av bynær naturskog bygges ned. Et nøkkelord som ofte benyttes er utvikling. Utvikling for hvem? Dette er rasering.

At det lokkes med et flott bygg og sirlig parkanlegg i forkant er mindre viktig. For det er hele tiden på våre premisser! En forsiktig utbedring av tilgjengelighet via stier, samt få tilbake vann og liv i dammen bør holde. La ellers skogen være som den er, naturen passer på seg selv. For det essensielle må være å ta vare på skogen med det mylder av liv som finnes der. Mange av artene er sjeldne og har behov for minimum det arealet som er der i dag. Det har kommet en rekke faglige uttalelser i denne saken, de fleste heller klart mot at skogen har stor verneverdi og må tas vare på. Fremtiden vil vise at slike bynære naturskoger blir mer og mer viktig.

I tillegg til faglige argument, er magefølelsen ofte en god indikator på hva som er rett. Og min magefølelse sier klart og tydelig at utbygging av Retiroskogen er fullstendig feil. Er ikke i tvil om hva fremtidige generasjoner vil mene om valget som skal tas.

Erik Bye skriver i et dikt:

"Vi mente vi var herskere og herrer på vår jord. En slekt skal følge etter oss og tyde våre spor»

*Agnar Harnes *

Vil du skrive i På tråden? Send e-post til ordetfritt@r-b.no

Vil du skrive leserinnlegg? Send e-post til ordetfritt@r-b.no

Her finner du meningsstoffet i Nordvest debatt – Rbnetts meningsportal

📊 Metadata

Category: Meninger, Meninger, Leserinnlegg, Retiroskogen, Molde, Molde FK, Molde kommune
Keywords: Meninger, Leserinnlegg, Retiroskogen, Molde, Molde FK, Molde kommune