Herold

Vi trenger ikke en ny kolonialbutikk i Eide!

Plus
Kilde: Romsdals Budstikke Author: Wiggo Kanck Published: 2025-12-04 09:38:46
Vi trenger ikke en ny kolonialbutikk i Eide!

Jeg tror vi skal begynne å tenke mere på oss selv, og ta vare på og bruke handelstilbudene som er igjen i Eide.

Vi brukere må selv ta vare på og utvikle Eide sentrum

Wiggo Kanck

«æssar»

Du leser nå et leserinnlegg. Det uttrykker innsenderens mening.

Aller først vil jeg gratulere Hustadvika kommune med en 10 millioners nyinvestering og nytt, publikumsvennlig torg i Elnesvågen. Ett nytt torg er viktig bidrag i en kommunes utvikling. Så vil jeg takke en ansvarsfull administrasjon og noen politikere for at vi i Eide har fått lappet nesten alle asfalthullene i sentrum. Nå slipper vi å kjøre eller gå slalåm når vi besøker et etter hvert redusert sentrumstilbud.

Vi skal ikke ofre tid på å kritisere kommunesammenslåingen. Jeg tror vi skal begynne å tenke mere på oss selv, og ta vare på og bruke handelstilbudene som er igjen i Eide. Skal vi få til det, må vi alle bli flinkere å benytte restene av sentrumstilbudene. I dag står det flere tomme forretningslokaler i Eide. Et av disse, er de gamle «samvirkelokalene». De står igjen som et «mausoleum» over tidligere gode, men akk en svunnen tid. Nå ser det imidlertid ut til at det trekker ut i tid å få revet og fjernet den gamle bygningsmassen og bygge nytt, og dermed få etablert et nytt tilbud i Eide. Vi har to store og veldrevne kolonialbutikker i Eide. Jeg er ikke sikker på om vi har bruk for enda en kolonialbutikk. Så om ledelsen i Coop Norge, etter å ha tenkt seg godt om, er villig til å utvide handelstilbudet i sentrum med andre tilbud enn melk, majones, juice, kjøtt, smågodt og ei tippekasse, er jeg sikker på at flaggene vil gå til topps i Eide.

Skal dette kunne skje og vi skulle være heldige å få etablert flere og bredere «kjøpetilbud», er det særdeles viktig å redusere handelslekkasjen som er stor i Eide. Vi hadde en gang et godt handelstilbud, men fordi handelslekkasjene var og fortsatt er stor, måtte optimistiske forretningsdrivere kaste inn håndkledet.

I intensjonsavtalen mellom Eide og Fræna , Hustadvika kommune, har jeg merket meg flere punkter.

Sentrale målsetninger:

– gode og likeverdige tjenester

– helhetlig og samordnet samfunnsutvikling

Bærekraftig og sterk kommune: – bredt og variert næringsliv

Næringsliv :

– «Kommunen har en viktig rolle for å legge til rette for verdiskapning. Det må skje i nært partnerskap med næringslivet. Næringslivet bør (merk dere utrykket bør, som ikke er et forpliktende uttrykk) trekkes inn som aktive medspillere i planarbeidet i kommunen. På denne måten kan næringsliv og kommunen sammen legge opp langsiktige utviklingsstrategier som grunnlag for verdiskapning, bosetting og velferd. Kommuneplanen og strategisk næringsplan kan være gode arenaer for utvikling av partnerskap.»

Med bakgrunn i ovenstående håper jeg at næringspolitikerne fra Eide tar kontakt med Coop Norge, med formål å få fortgang på et nytt handelstilbud. Vi trenger ikke en ny kolonialbutikk i Eide! Og da finner jeg det rimelig å oppfordre og utfordre de samme politikerne fra Eide om å ta kontakt med eierne av de mange ledige lokalene i sentrum, med det formål å bidra til å legge til rette for nye, gode og nyttige handelstilbud i Eide.

Jeg har ved en tidligere anledning etterlyst våre kommunestyrerepresentanter sitt engasjement når gjelder å bidra til å hindre, eller i det minste bidra til å redusere den negative utviklingen i Eide etter kommunesammenslåinga. Tenk om politikerne gjør alvor av alle de fine ordene i Intensjonsavtalen og tar i bruk den vedtatte strategiske næringsplanen som omhandler dette jeg påpeker, og gjør en handelsanalyse i et geografisk område som gamle Eide kommune. Alt for å forstå markedet, kundene og konkurransesituasjonen. Et slikt initiativ vil ikke bare styrke og muligens gi ny virksomhet i Eide, men også være et bidrag som kan styrke hele Hustadvika kommune.

I andre områder og i andre kommuner har innbyggerne tatt skjeen i egen hånd, satt til side de etablerte politiske partiene og dannet ei «folkeliste ved kommunevalg. Dette har i mange sammenhenger vist seg som et effektivt grep, og som et nyttig bidrag når samfunnsutvikling skal snues til noe positivt i mindre tettsteder, småkommuner eller i etablerte nærområder.

VI har altså flere lokaler som står ledige i Eide sentrum, og samler støv. Jeg krysser fingrene og satser på at det er engasjerte personer i Eide som våger å ta på seg en slik oppgave, altså gjennom å danne ei lokal kommunevalgliste utenom de etablerte politiske partiene. Formålet er ett, sikre at nedbyggingen av Eide stanser opp og at vi igjen får et levende Eide. Ved å samle oss om ei kommunevalgliste vil vi kunne øke antall kommunestyrerepresentanter fra Eide, og slik i andre omgang bli en faktor i Hustadvika kommunestyre. Politikerne får da anledning til å iverksette mange av de fine formålene som ble nedfelt i Intensjonsavtalen og i de underliggende avtalene, som ble signert av politikerne fra begge kommunene da ble kommunesammenslåingen ble gjennomført.

Igjen, og avslutningsvis vil jeg understreke at jeg ikke er noen sur, gammel gubbe som forfekter misnøye. Nei da, jeg ønsker bare en positiv utvikling av «glansbøgda» vår, Eide.

Vil du skrive i På tråden? Send e-post til ordetfritt@r-b.no

Vil du skrive leserinnlegg? Send e-post til ordetfritt@r-b.no

Her finner du meningsstoffet i Nordvest debatt – Rbnetts meningsportal

📊 Metadata

Category: Meninger, Meninger, Leserinnlegg, Hustadvika, Eide, Næringsliv
Keywords: Meninger, Leserinnlegg, Hustadvika, Eide, Næringsliv