En ganske virkelighetsfjern analyse
Norge ble ikke et samfunn med smÄ forskjeller fordi det var naturlig. Det ble det fordi folk organiserte seg og tok kampen.
Lenge leve 1. mai!
Du leser nÄ et leserinnlegg. Det uttrykker innsenderens mening.
«Har ikke 1. mai gÄtt ut pÄ dato nÄ?» Det spÞrsmÄlet sier mer om avsenderen enn om dagen. For det forutsetter at kampen som skapte samfunnet vÄrt er over. At vi er ferdige. At forskjellene ikke lenger vokser. At makt ikke lenger samler seg pÄ toppen. Det er den samme trÞtte sangen vi hÞrer fra de som aldri har trengt Ä kjenne pÄ kroppen hva usikkerhet betyr.
Det er en ganske virkelighetsfjern analyse. Uten fagforeningene og arbeidsfolk er vi ingenting. Her i MÞre og Romsdal ser vi verdien av dette hver eneste dag, fra verftene til industrien. Det er arbeidsfolk som bygger fylket vÄrt, ikke aksjespekulanter i Oslo.
Det er ikke en overdrivelse. Det er en historisk skildring. Norge ble ikke et samfunn med smÄ forskjeller fordi det var naturlig. Det ble det fordi folk organiserte seg og tok kampen. Mot arbeidsgivere. Mot makten. Mot et system som mente at noen skulle ha mye og andre lite. Det er lett Ä like resultatene av den kampen. Litt vanskeligere Ä erkjenne hva som faktisk mÄtte til. 1. mai finnes for Ä minne oss pÄ nettopp det.
Derfor er det ogsÄ sÄ avslÞrende nÄr hÞyresiden vil avskaffe dagen. SÊrlig provoserende er det Ä se KrFU og leder Ingrid Olina Hovland gÄ ut og foreslÄ Ä fjerne 1. mai som fridag. Det tyder pÄ en uhÞrt historielÞshet og en arroganse. Hovland har trolig ikke utnyttet eller kjent pÄ det virkelige arbeidslivet i stor nok grad til Ä forstÄ hvorfor denne dagen trengs. à kalle arbeidernes kampdag for «utdatert» er et slag i ansiktet pÄ alle som har kjempet fram de rettighetene vi har i dag.
Oda Vaagen Oterhals
Skole-, arbeid- og boligansarlig for AUF i MÞre og Romsdal. Kommer fra Molde, og gÄr VG2 pÄ Studiespesialisering pÄ Molde videregÄende skole.
Det er ikke nytt at hÞyresiden vil stilne oss, men det er konsekvent. De liker gjerne Ä snakke om frihet. Men det er en ganske selektiv frihet. Fridom for dem som allerede har mest. For resten av oss handler frihet om noe annet. Om Ä ha en jobb Ä leve av. Om Ä ha rÄd til et sted Ä bo. Om Ä kunne bli syk uten Ä bli fattig.
Og akkurat der er vi ikke i mÄl. Tvert imot. Forskjellene vokser. Boligmarkedet har blitt en forskjellsmaskin. Du kan gjÞre alt rett, ta utdanning, jobbe, spare, og likevel stÄ igjen pÄ perrongen. Samtidig er det noen som kjÞper bolig nummer to, tre og fire. Det er ikke uflaks eller en naturlov. Det er mangel pÄ politisk vilje.
For oss unge stopper det ikke der. Vi vil jobbe. Vi vil bidra. Men altfor mange mÞter et arbeidsliv som ikke slipper oss inn. Vi sÞker sommerjobber og fÄr aldri svar. Vi sÞker lÊreplass og fÄr avslag. Vi gjÞr det vi har fÄtt beskjed om Ä gjÞre, men dÞra Äpner seg ikke. Et arbeidsliv som ikke tar oss inn, er et arbeidsliv som svikter.
HĂžyresidens svar er aldri nytt, men alltid et svik. Flere blir presset inn i midlertidig arbeid og utrygghet. HĂžyresiden truer med Ă„ kutte i sykelĂžnna og tvinge arbeidsfolk til Ă„ betale for Ă„ vĂŠre syke.
Les ogsÄ:
Samtidig vet vi at kampen ikke stopper ved landegrensene. 1. mai er ogsÄ en dag for internasjonal solidaritet. NÄr barn dÞr i krig, nÄr arbeidere blir utnyttet, og nÄr frihet blir truet av autoritÊre krefter, angÄr det oss. Vi stÄr med dem som kjemper for frihet, enten det er i Ukraina, Palestina eller andre steder i verden. For arbeiderbevegelsen har alltid visst at rettferdighet ikke har grenser.
Det er nettopp i en slik tid vi trenger kampdagen 1. mai. At arbeidsfolk i Norge har en egen dag til Ä heve rÞsten sin. Som en pÄminnelse om at det stÞrste skillet i moderne historie gikk mellom dem som hadde makt, og dem som tok den. At demokratiet, velferdsstaten og rettighetene vÄre ikke kom av seg selv. Og at de heller ikke er garanterte fremover.
HÞyresiden gÄr pÄ tomgang i kritikken av 1. mai. Og mens KrFU maser om Ä fjerne dagen, stÄr vi i AUF og Arbeiderpartiet stÞtt i vÄre verdier. Det er nesten litt betryggende. Det er som fÞr. De stÄr pÄ samme side i de samme konfliktene.
Den kampen vinner de aldri. Lenge leve 1. mai!
Vil du skrive i Unge stemmer? Send e-post til ung@r-b.no
Her finner du meningsstoffet i Nordvest debatt â Rbnetts meningsportal