Herold

Skaper en dårlig stemning som skader hele Molde

Kilde: Romsdals Budstikke Author: Arild Svensli Published: 2025-12-05 16:28:07 Last updated: 2025-12-05 16:29:08
Skaper en dårlig stemning som skader hele Molde

Flertallet forgifter kommunens politiske klima

Les også:

Budsjettbløffen

Arild Svensli

Kommunestyremedlem i Molde

Du leser nå et leserinnlegg. Det uttrykker innsenderens mening.

Når det største partiet velger å bruke sin makt og sine ressurser til å håne de som stiller et politisk alternativ, har vi forlatt den saklige debatten.

Vi ser et spill hvor flertallet bestemmer både reglene og dommen – og der resultatet alltid blir det samme: En forgiftet stemning som skader både politikk og demokrati.

De opposisjonspartiene som la frem et alternativt budsjett, har null ansatte. Alt arbeid skjer på frivillig basis, på kveldstid og helger. Flertallet derimot har et helt forvaltningsapparat, to posisjoner eller ansatte om du vil, og full administrativ støtte. Likevel forventes det at resultatet skal bli det samme – og når det ikke blir det, blir det møtt med hån om «bløff» og «useriøsitet».

Flertallets egen matematikk er avslørt: De hevder at forslaget innebar «maksimalskatt» og en «37,5 prosent økning», Det korrekte tallet kan jeg no komme med: Eiendomsskatteøkningen i opposisjonens forslag, som også undertegnede støttet, var en økning på 11 millioner kroner, altså en økning på 7 prosent.

Posisjonen sitt forslag og som ble vedtatt har en eiendomsskatt på kr. 160.403 000,- Opposisjonens forslag som Høyre mener er meningsløst eller var det useriøst, var et forslag om å øke innkrevd eiendomsskatt med kr. 11.000.000,-

Og enkel matematikk sier oss at det er en gjennomsnittlig økning på 7 %. Hvor kom de overdrevne tallene fra?

Enten har flertallet bevisst villedet for å skape et politisk narrativ, eller så forsto de ikke selv hva de kritiserte. Begge deler er uakseptable fra de som skal lede kommunen.

«Siste liten»-taktikken er Høyres varemerke: At Høyre nå angriper andre for å komme med forslag rett før et møte, er rent hykleri. Dette er en taktikk de selv har brukt gang på gang.

Kritikken handler ikke om tidspunktet, men om å diskreditere enhver motstemme. Og når feil likevel kan skje –– skyldes det nettopp at man uten ansatte og uten forvaltningsstøtte må tyde komplekse dokumenter på fritiden.

I et rettferdig system kunne posisjonen hatt den ene stillingen. I stedet ble en evt. feil brukt som et politisk våpen.

Dette skaper en dårlig stemning som skader hele Molde: Denne nedsettende retorikken fra det største partiet er ikke bare en politisk taktikk. Den forgifter arbeidsklimaet blant oss folkevalgte. Hvordan skal vi kunne samarbeide om store, viktige saker når grunnlaget er nedverdigelse og bevisst feilinformasjon?

Slik risikerer vi å drive dyktige, engasjerte mennesker ut av politikken. Hvem vil ofre hundrevis av frivillige timer når belønningen er å bli latterliggjort av et flertall med alle ressurser?

Vi trenger en annen tone. Vi trenger et system som sikrer lik tilgang til informasjon og faktisk ressurs for alle folkevalgte, ikke bare for de som sitter med flertallet.

Flertallet bør vise demokratisk modenhet, ikke bare makt. Molde fortjener bedre.

Vil du skrive i På tråden? Send e-post til ordetfritt@r-b.no

Vil du skrive leserinnlegg? Send e-post til ordetfritt@r-b.no

Her finner du meningsstoffet i Nordvest debatt – Rbnetts meningsportal

📊 Metadata

Category: Meninger, Meninger, Leserinnlegg
Keywords: Meninger, Leserinnlegg