Herold

Sporløst borte: - Ikke lov

Kilde: Dagbladet Author: Simen Vederhus Published: 2026-04-29 09:15:09
Sporløst borte

Tidligere ravet russen dritings rundt i rundkjøringer og parker, men nå er det helt stille. Dette er årsaken.

Rød- og blåkledde unge gutter og jenter som bader i fontener, råkjører handlevogner gjennom McDonald’s-drive-thru og forsvinner fnisende inn i nærmeste busk.

Sånn pleier det å være, men i år er russen ingen steder å se.

Regjeringen har flyttet avgangseksamenene til før 17. mai - noe som har ført til at rundkjøringer som tidligere var fulle av russ, nå er helt tomme.

Likevel kunne man jo tro at russen ga blanke og fyrte i gang festen uansett.

Bybildet er så uvanlig rolig at Dagbladet måtte finne ut hva som egentlig har skjedd.

Ifølge russepresident ved Lillesand videregående skole, Anna Magdalena Mosby (18), skulle de gjerne sett ting annerledes.

- Når det ble snakk om å flytte eksamen, så skulle vi aller helst ha flyttet alle eksamener til etter 17. mai, men når det nå først har blitt til før nasjonaldagen, synes vi det fungerer greit.

For flinke

Er årets russ rett og slett for «flinke»? Prioriterer de skole foran fest og moro?

Russepresidenten sier tja.

- Det dette handler om, er at ingen i utgangspunktet ønsker å gjøre det dårlig på eksamen. Når det da ble bestemt at alle eksamener skal gjennomføres før 17. mai, vet vi jo at det blir tungt å gjennomføre både eksamen og russetid.

Samtidig som hun er delvis enig, må Mosby også innrømme at det i starten, da det ble klart at russetida kom til å bli flyttet, var det mange som reagerte på forslaget.

- Dette bryter jo med tradisjonen som har vært i alle år. Men da vi bare fikk tenkt oss litt om, innså vi at dette ikke er et veldig stort problem, og faktisk vil gagne oss også, sier hun og forklarer videre:

- Nå blir det både varmere og lysere ute, i tillegg til at vi slipper å ha eksamensstresset hengende over oss.

Nå tenker du kanskje at dette bare gjelder sørlandsrussen, som jo kan bli beskyldt for å komme fra en konservativ landsdel, men nei.

Mosby får faktisk støtte fra sin «presidentkollega» Anna Dybvadskog, litt lenger vest i landet.

Ikke gøy å være russ alene

Dybvadskog er russepresident for hele Vestland fylke og mener at det å følge opp dette nye regelverket om utsatt russetid kommer helt naturlig.

- Jeg tror ikke det er noen av mine medruss som synes det hadde vært gøy å være russ uten alle andre.

I tillegg forteller fylkespresidenten at skolene også, som en konsekvens av det nye regelverket, har kommet med egne regler for russetida.

- Vi har ikke lov til å ha på oss russebukser før russetida starter den 13. mai, forteller Dybvadskog.

Hun og mange av hennes medruss tenkte nok, i likhet med Mosby, at eksamenene ideelt sett burde være etter 17. mai.

- Det var nok det mange av oss alltid har tenkt, at man er russ fram til 17. mai. Men når vi har tenkt litt over det, så er dette mye mer logisk. Nå kan vi feire at vi faktisk er ferdige. Tidligere har jo feiringen på mange måter blitt tatt litt på forskudd, sier hun.

Aktiv russetid

Men hva skjer når russetida faktisk starter da? Kommer vi til å høre noe fra russen?

Fra Dybvadskog kommer svaret kontant:

- Ja, absolutt. Folk kommer til å høre masse fra russen. Nå blir det nok for mange også en mye mer aktiv russetid, når man slipper å stresse med eksamener, sier hun.

Også på Sørlandet kan Anna Magdalena Mosby love en typisk russetid fra den starter 13. mai.

- Jeg er på russebussen Magakhan, sammen med en god jentegjeng som alle tror russetida kommer til å bli veldig fin. Vi setter også pris på at det nå er varmere ute, avslutter Anna Magdalena Mosby.

- Festen etter testen

Dagbladet har vært i kontakt med kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) om denne saken. Vi lurte blant annet på hva som er bakgrunnen for dette nye regelverket.

I en e-post skriver statsråden at regjeringen vil ha en eksamensavvikling etter 13 års skolegang hvor elevene kan konsentrere seg om eksamensforberedelser og å prestere på eksamen, heller enn å være travelt opptatt med russetid.

Hun peker videre på det hun mener er en negativ utvikling de senere årene.

- Vi har sett russetiden utvikle seg i negativ retning. Nå legger vi til rette for en mer russefri eksamensperiode, så får festen heller komme etter testen, skriver Nessa Nordtun.

«Festbrems»

Når vi spør hvorfor valget falt på å legge alle eksamenene før, og ikke etter nasjonaldagen kommer et meget tydelig svar fra skolesektorens øverste leder.

- Skolens oppgave er ikke å tilpasse seg russetiden. Skolen skal sørge for mer og bedre læring og et godt fellesskap for alle elever. Det kommer først. Alltid. Jeg er glad for at vi nå ser ut til å få en mer dempet feiring flere steder, og at elevene får bli ferdige med eksamen før de starter festen, skriver kunnskapsministeren.

Videre skriver Nessa Nordtun at regjeringen nå ser flere gode eksempler på at det skjer mye bra i hele landet, og at fra neste år vil alle de store russetreffene være etter 17. mai.

- Jeg har allerede fått mange gode tilbakemeldinger fra både ungdom og fylkeskommuner om at endringene bidrar til mer inkludering, og jeg gleder meg til å høre mer om dette etter russetiden, avslutter Kari Nessa Nordtun.

🏷️ Extracted Entities (16)

Anna Magdalena Mosby (person) Anna Dybvadskog (person) 17. mai 🏷️ (keyword) Fest 🏷️ (keyword) Innenriks 🏷️ (keyword) Nyheter 🏷️ (keyword) Russ 🏷️ (keyword) Russetid 🏷️ (keyword) Kari Nessa Nordtun Ap (person) Nessa Nordtun (person) Festbrems (entity) Lillesand (place) Magakhan (entity) McDonald’s-drive (entity) Sørlandet (entity) Vestland (place)

📊 Metadata

Keywords: russ, nyheter, innenriks, fest, russetid, 17. mai
OpenGraph Title: Sporløst borte: - Ikke lov