Karpe legger opp
Den populære musikkduoen deler på Instagram at de har valgt å legge opp.
Den populære rapduoen, som består av Magdi Omar Ytreeide Abdelmaguid (40) og Chirag Rashmikant Patel (40), melder tirsdag ettermiddag at de legger opp.
«Mens det fremdeles kiler i magen. Mens det fremdeles er noe på spill. Mens det fremdeles føles kompromissløst, skriver duoen innledningsvis», og følger opp:
«Det var avtalen vår. Så vi vet veldig godt hva vi skal gjøre, men vi landet aldri helt på hvordan vi skal si det».
«Dette er et forsøk: Vi legger opp», skriver de på Instagram.
View this post on Instagram A post shared by KARPE WORLD (@karpeworld)
De opplyser at de til høsten legger ut på sin aller siste turné, og at det ikke blir noe «comeback» etter det.
Duoen startet samarbeidet tidlig på 2000-tallet. Gjennom en karriere som har strukket seg over mer enn 20 år, har de gått fra å være et ungt hiphop-innslag til å bli en av landets mest prisbelønte artister.
Dagbladets kulturkommentator Sigrid Hvidsten deler sine tanker om at duoen nå takker for seg.
- Karpe har vært et av Norges aller viktigste og største band gjennom 20 år, sier hun.
Hun legger til:
- De har klart å skape sin helt egen musikalske sjanger. Derfor er dette både vemodig og trist, men også forståelig. Samtidig er det ikke nødvendigvis helt over. Jeg tror de vil fortsette å lage musikk sammen med andre, sier hun.
Hun forteller også at duoen har hatt enorm betydning for norsk musikk.
- De har vært kunstnerisk kompromissløse helt siden de oppdaget at det var mulig. Vi har en sterk og mangfoldig norsk musikkscene i dag, og mange av artistene som topper hitlistene nå er inspirert av Karpe, sier hun.
Duoen har vunnet hele 13 Spellemannpriser, og er, sammen med Oslo-Filharmonien, blant de mestvinnende i prisens historie.
De har også blitt kåret til Årets spellemann to ganger, i tillegg til å ha mottatt en rekke andre utmerkelser som P3-prisen og MTV-prisen for «Best Norwegian Act».