Herold

To store og nødvendige byggeprosjekt, SNR og AIO-bygget i Ålesund

Kilde: Romsdals Budstikke Author: Tom Willy Christiansen Published: 2026-04-27 19:49:45
To store og nødvendige byggeprosjekt, SNR og AIO-bygget i Ålesund

Det er mange som er bekymret over den økonomiske situasjonen i Helse Møre og Romsdal.

Behold sykehusene i Møre og Romsdal!

Du leser nå et leserinnlegg. Det uttrykker innsenderens mening.

Driften må reduseres med 410 millioner kroner i 2026 og totalt nærmere en milliard kroner de nærmeste åra. Dersom dette blir gjennomført vil det bety en vesentlig reduksjon av spesialisthelsetjenesten i fylket.

Det er en hel rekke årsaker til denne håpløse økonomiske situasjonen. Helseforetaksmodellen som ble innført i 2002, innebærer at sykehusene innenfor sitt budsjett skal betale for bygg med store avdrag og renter, finansiere dyrt medisinsk teknisk utstyr og en rekke av de nye og dyreste medikamentene, i tillegg til sykehusdriften.

Denne modellen har ført til at en rekke helseforetak har pådratt seg stor og belastende gjeld og det vurderes om dette er en hensiktsmessig finansiering av sykehusene i Norge.

Helse Møre og Romsdal har to store og nødvendige byggeprosjekt, Sykehuset Nordmøre og Romsdal og AIO-bygget i Ålesund. De siste årene har byggekostnader økt vesentlig og avdrag og renter vil bli en stor årlig økonomisk belastning for helseforetaket.

Det har i lang tid blitt stilt spørsmål ved fordelingen av den totale rammen til Helse Midt-Norge RHF. Den skal fordeles mellom de lokale helseforetakene St. Olavs Hospital, Møre og Romsdal og Nord-Trøndelag. Sunnmøre regionråd har nettopp vist til at sykehusene i Møre og Romsdal drives svært effektivt målt opp mot andre sykehus, likevel har man i Møre og Romsdal jobbet hardt for å unngå underskudd, mens St. Olavs har akkumulert et større overskudd. Det er derfor grunn til å tro at noe av problemet skyldes feil fordeling av ressurser innad i Helse Midt-Norge.

Journalsystemet Helseplattformen ble innført i Møre og Romsdal i april 2024. Selve innføringen har kostet flere hundre millioner, og de årlige utgiftene til IKT i foretaket har etter innføringen økt fra 220 millioner i 2020 til 650 millioner i 25/26. De fleste brukere av systemet opplever at det ikke er et tjenlig arbeidsverktøy, men nedsetter effektiviteten i arbeidet. Helseplattformen fører dermed både til redusert kapasitet og mindre inntekter til sykehusene.

I tillegg til helseforetaksmodellen som påfører sykehusene store utgifter til bygg og teknisk medisinsk utstyr, en sannsynlig skjevfordeling av ressurser innad i Helse Midt-Norge og den kostnadskrevende Helseplattformen, er det mange andre forhold som driver opp sykehusenes utgifter som flere eldre innbyggere og kostnadskrevende medisinske nyvinninger.

Felles for alle nevnte kostnadsdrivere er at vi i Møre og Romsdal ikke kan gjøre noe med dem på kort sikt. Styret og administrasjon i foretaket må forholde seg til økonomiske rammer som vil gi dramatiske virkninger på spesialist helsetjenesten vår, dersom kuttene gjennomføres.

En bredt sammensatt gruppe har de siste månedene arbeidet planmessig og iherdig for det vi ser på som en truende katastrofal nedbygging av spesialisthelsetjenesten. Vi har appellert til helseministen at han som «konsernsjef» for alle helseforetakene må legge inn en ekstrabevilgning i revidert nasjonalbudsjett. Vi kan ikke forstå at en helseminister vil gi innbyggere i Møre og Romsdal dårligere helsetjeneste enn resten av landet. Et likeverdig tilbud vil ikke være mulig å opprettholde dersom de varslede budsjettkuttene gjennomføres.

Revidert nasjonalbudsjett skal behandles i Stortinget 12. mai. Det er viktig at alle stortingsrepresentanter fra fylket tar inn over seg alvoret vi står i og hvor viktig det er at Helse Møre og Romsdal får en tilleggsbevilgning. Alle stortingsrepresentanter på Mørebenken og øvrige politiske partier blir invitert til et åpent møte i Ålesund rådhus torsdag 7.mai kl. 19 der det blir belyst hva dette betyr for pasienter og helsearbeidere. Helseministeren er også invitert.

Vi som har arbeidet med dette initiativet kaller oss Ressursgruppe Behold sykehusene i Møre og Romsdal. Vi er helsearbeidere i foretaket og i kommunene, fagforeningene, Foreningen Sjukehuset Vårt, Sunnmøre regionråd og pasienter.

Vil du skrive i På tråden? Send e-post til ordetfritt@r-b.no

Vil du skrive leserinnlegg? Send e-post til ordetfritt@r-b.no

Her finner du meningsstoffet i Nordvest debatt – Rbnetts meningsportal

🏷️ Extracted Entities (35)

Helse Møre (person) Romsdal (place) Ålesund (place) AIO (entity) Helse Midt-Norge 📁 (category) Helse Midt-Norge RHF (organization) Helse Møre og Romsdal 📁 (category) Helseforetaksmodellen 📁 (category) Helseplattformen 📁 (category) Leserinnlegg 📁 (category) Meninger 📁 (category) SNR (entity) St Olavs 📁 (category) Sunnmøre regionråd 📁 (category) Helse Midt-Norge 🏷️ (keyword) Helse Møre og Romsdal 🏷️ (keyword) Helseforetaksmodellen 🏷️ (keyword) Helseplattformen 🏷️ (keyword) Leserinnlegg 🏷️ (keyword) MENINGER 🏷️ (keyword) St Olavs 🏷️ (keyword) Sunnmøre regionråd 🏷️ (keyword) Helseplattformen (entity) St (entity) Foreningen Sjukehuset Vårt (person) IKT (entity) Mørebenken (entity) Nord-Trøndelag (entity) Nordvest (entity) Norge (entity) Olavs Hospital (organization) Ressursgruppe Behold (person) Stortinget (entity) Sunnmøre (entity) Sykehuset Nordmøre (organization)

📊 Metadata

Category: Meninger, Meninger, Leserinnlegg, Helse Møre og Romsdal, Helse Midt-Norge, Helseforetaksmodellen, Sunnmøre regionråd, Helseplattformen, St Olavs
Keywords: Meninger, Leserinnlegg, Helse Møre og Romsdal, Helse Midt-Norge, Helseforetaksmodellen, Sunnmøre regionråd, Helseplattformen, St Olavs