Ble pensjonist - da startet nedturen
Hun var et av de «hotteste» navnene i Hollywood, før hun pensjonerte seg som 24-åring. Livet etter rampelyset har vært preget av rus, vergemål og arrestasjoner.
Amanda Bynes (40) var unektelig en stor stjerne, og er for mange selve symbolet på visuell underholdning fra 2000-tallet. Hun hadde sitt eget TV-program, medvirket i en rekke populære filmer og var en ettertraktet skuespiller - kanskje den mest ettertraktede.
Men i 2010 tok det slutt.
Bynes hadde en birolle i filmen «Easy A», og meldte etter dette at var ferdig som skuespiller. Hun var med andre ord bare 24 år gammel da hun pensjonerte seg fra det som var en eventyrlig karriere.
I tiden etter at hun takket for seg har imidlertid ikke omtalen av henne stanset. Det har vært flere skandaler, arrestasjoner, og drastiske endringer i utseendet.
Hva skjedde egentlig med Amanda Bynes?
Bynes ble født i California i april 1986, og vokste opp i den mellomstore byen Thousand Oaks. Faren Rick var tannlege, mens moren Lynn var tannpleier.
Allerede før hun var ti år spilte hun i lokale teaterforestillinger, og holdt på med standup. Bynes har selv fortalt på «The Howie Mandel Show» at hun bare var 10 år da faren meldte henne opp på en komedie-camp hos The Laugh Factory.
Der fikk hun opptre for store stjerner, og det var under campens avslutning at hun ble oppdaget av produsenter for Nickelodeon. Hun ble raskt en del av «All That», et slags «Saturday Night Live» for barn - altså et sketsje-program.
- Jeg ble overbevist
Bynes var med i fire år, og var svært populær - så populær at hun fikk sin egen spin-off - «The Amanda Show».
Etter tre år med sketsjer og eget program, ville hun ta steget fra den lille skjermen til den store - kinolerrettet.
Hun hadde hovedrollen i flere romantiske komedier som «What A Girl Wants» og «She's The Man», og var på den tida blant Hollywoods største stjerner. Page Six er blant dem som har omtalt henne som den av de mest ettertraktede skuespillerne i bransjen, på den tida.
Men, som nevnt, livet på skjermen var ikke for Bynes i det lange løp. Hun sluttet som skuespiller, og skrev følgende på en nå slettet Twitter-konto:
«Å være skuespiller er ikke så morsomt som det ser ut. Hvis jeg ikke elsker noe lenger, så slutter jeg med det. Jeg elsker ikke å være skuespiller lenger, så jeg har sluttet med det. Jeg vet at 24 er en ung pensjonsalder, men du hørte det her først.»
Seinere innrømmet hun i et intervju med Paper Magazine at selvtillit var en stor del av årsaken til at hun trakk seg tilbake, særlig etter å ha sett seg selv i «Easy A».
- Jeg kunne bokstavelig talt ikke tåle mitt eget utseende i den filmen, og jeg likte ikke måten jeg gjorde rollen på. Jeg ble helt overbevist om at jeg måtte slutte som skuespiller etter at jeg så den.
Videre forklarte hun at det kunne ha noe med rus å gjøre. Bynes har erkjent at hun røyket marijuana på den tida.
- Jeg var høy på marijuana da jeg så filmen, og av en eller annen grunn påvirket det meg veldig. Jeg vet ikke om det var en rusutløst psykose eller hva, men det påvirket hjernen min på en annen måte enn hos andre. Det endret perspektivet mitt på ting.
Ville bli designer
Ikke lenge etter at hun pensjonerte seg, havnet hun i trøbbel med lovens lange arm.
Hun ble arrestert for første gang i 2012, etter å ha streifet en politibil med sin bil - i ruspåvirket tilstand. Samme året ble hun også arrestert for å ha stukket fra en ulykke, to separate ganger.
To år seinere ble hun pågrepet igjen - denne gangen for uaktsom kjøring, skriver LA Times. Hun ble da dømt til tre års prøvetid, samt tre måneder med leksjoner for å forstå alkohol bedre.
Flere arrestasjoner for ruspåvirket kjøring fulgte, og hver gang Bynes ble arrestert så hun litt annerledes ut. Hun brukte blant annet fargede parykker, eksperimenterte med piercinger, og fikk et mer alternativt utseende.
Hun begynte å legge ut nedsettende og vulgære kommentarer om andre på sosiale medier.
Med tida var det lite som minnet om stjerneskuddet «alle» forelsket seg i på 2000-tallet.
På et tidspunkt så det ut til at hun ville snu livet sitt igjen. Hun begynte på den fasjonable skolen Fashion Institute of Design & Merchandising i januar 2014, noe hun allerede som barn ga uttrykk for at hun ønsket.
- Jeg vil bli motedesigner, jeg elsker å tegne, fortalte hun til Howie Mandel i 1999.
Hun skal ha vært en god elev, men ble på et tidspunkt kastet ut. Page Six skriver at hun som følge av mentale helseproblemer havnet i utagerende krangler med medelever, men hun fikk etter hvert lov til å komme tilbake til skolen.
- Jeg skammer meg
I tida etter dette ble hun innlagt på psykiatriske sykehus flere ganger. En gang etter å ha satt fyr på en eldre kvinner oppkjørsel, en annen gang for å ha lagt ut flere forstyrrende innlegg på Twitter.
Hun anklaget der sin far for å ha misburkt henne seksuelt, fysisk og psykisk - og for å ha plassert en «microchip» i hjernen hennes.
Ifølge E! News tok det bare en måned før hun erkjente på Twitter at det ikke gikk så bra. Hun hadde fått diagnosen bipolar lidelse type 1, hvor man både opplever maniske og depressive perioder.
Hun fikk etter hvert en verge, moren Lynn, som hadde ansvar for Bynes' medisinske, personlige og økonomiske affærer.
I 2018 gjorde hun et større intervju med Paper Magazine, hvor hun nærmest tok et oppgjør med fortida si. Hun erkjente bruk av marijuana, kokain og ADHD-medisiner, og beklaget utbruddene hun hadde hatt på Twitter.
- Jeg skammer meg og er flau over tingene jeg har sagt. Jeg kan ikke skru tida tilbake, men jeg skulle ønske det.
Bynes stilte opp i et profesjonelt antrekk, og lignet den skuespilleren «alle» en gang kjente.
Det skulle ikke vare.
Nå er Bynes glad i å endre på utseendet sitt, og dukker til stadighet opp med ulike hårfrisyrer. Hun er også glad i å eksperimentere med øyenbrynene, som har hatt flere ulike former de siste åra. I tillegg har hun et lite hjerte tatovert på det ene kinnet, under øyet.
40-åringen har i seinere år blitt ferdig med vergemålet, og var i en periode forlovet. Forholdet skal ha tatt slutt i 2022, etter at Bynes kom med en rekke harde anklager mot sin tidligere kjæreste.
Hun anklaget ham for tung rusmisbruk, og mente at oppførselen hans var «alarmerende».
- Jeg er redd for hva finner på, sa hun den gangen.
Gitt ut musikk
Samme år som bruddet bestemte hun seg for å bli negletekniker, og har gått på skole for det.
People skriver at Bynes de siste åra har vært inn og ut av psykiatriske sykehus, noe hun selv også har vært åpen om. Hun har også prøvd flere ulike måter å tjene penger på,
Hun har blant annet hatt en podkast, som ble satt på pause etter en episode, samarbeidet med designeren Asspizza og opprettet en OnlyFans-konto.
Sistnevnte er egentlig en plattform hvor voksne legger ut seksuelt eller nakent innholdt - Bynes har imidlertid framholdt hele veien at hun var der for å kommunisere med fansen, ikke for å legge ut «skittent innhold».
Bynes har med andre ord levd et svært turbulent liv, preget av sin psykiske helse og rusmisbruk. Men hun forsøker å holde hjula i gang.
Ifølge Instagrammen hennes, er hun i disse dager opptatt med å lage musikk, og har nylig gitt ut låta «GIRLFRIEND».