Herold

Folk må oppføre seg bedre

Kilde: Dagbladet Author: Dagbladets lederavdeling Published: 2025-12-02 18:08:13
Folk må oppføre seg bedre

At folk oppfører seg dårlig på et ulykkesåsted er ikke god nok grunn til å forby dem å ta bilder.

Fotoforbud ingen løsning

At folk oppfører seg dårlig på et ulykkesåsted er ikke god nok grunn til å forby dem å ta bilder.

Annonsørinnhold

Etter samlivsbrudd:– Må spare taktisk

Person påkjørt av T-bane

Mer om

Ulykker

Det ble kaos på ett av Norges mest trafikkerte kollektivknutepunkt da det skjedde en ulykke forrige uke. En person ble hardt skadd på Jernbanetorget T-banestasjon i Oslo og nødetatene klaget etterpå på publikums oppførsel. Folk skal ha gjort arbeidsforholdene vanskelige, stått tett oppi den skadde og mange har filmet eller fotografert.

I forlengelsen av dette er det igjen blitt et tema om det skal være straffbart for publikum å ta bilder når slike hendelser pågår. Det vil i tilfelle være en svært dårlig løsning.

Kaoset i Oslo skyldtes ikke bare at folk var nysgjerrige. Det skyldtes også at hendelsen skjedde i ettermiddagsrushet, mens tusenvis av passasjerer var på vei inn og ut av stasjonen. Mange av dem som var der visste ikke hva som hadde skjedd eller bidro til den uoversiktlige situasjonen på noen som helst bevisst måte. De ville bare komme seg hurtigst mulig hjem med T-banetog som ikke gikk. Det var ikke lett når sperrebåndene kom opp både her og der.

Så var det utvilsomt mange som kom for tett på både ulykkesstedet og ambulansen utenfor. Det rapporteres om upassende kommentarer og om nærgående filming. Dessverre var det altså noen som oppførte seg upassende eller direkte dårlig.

Hvilke beveggrunner publikum kan ha for å gjøre dette, er vanskelig å si, men noe har å gjøre med helt normal, menneskelig nysgjerrighet å gjøre. Noen håper sikkert også at de kan ta eksklusive bilder noen vil betale godt for og atter andre er bare oppriktig interesserte. Ingenting av dette kan fjernes med forbud og dersom noen bevisst driver regelrett sabotasje av redningsarbeidet, er det allerede flere sanksjonsmuligheter mot dette.

Det er lett å forstå at de som har profesjonelle oppdrag på et ulykkessted kan bli frustrerte av at folk ser på og tar bilder, men dette kan ikke reguleres, spesielt ikke når det skjer i rushtiden midt i landets hovedstad.

Det er også et gode at slike hendelser har vitner, at forløpet blir dokumentert og noen ganger er dette også viktige bidrag til historien. Publikums observasjoner er også en del av kontrollregimet med nødetatene og det er dessuten en del av ytringsfriheten at folk skal kunne dokumentere det de ser.

For baksiden av et forbud kan være at det brukes mot folk som dokumenterer overgrep og feilbehandling. Noen av de mest omtalte politivoldssakene i inn- og utland er resultat av publikums filming. Det er ingen grunn til å gi fullmakter som stopper dette. Samtidig er det mye å hente på god informasjon fra myndighetene og bedre folkeskikk fra publikum.

📊 Metadata

Keywords: fotoforbud, jernbanetorget, meninger, nødetater, leder1
OpenGraph Title: Fotoforbud ingen løsning