Er Bodø en bra by for kunstnere?
Plus
Hvis du er kunstner på et annet felt enn musikk, ja da er det sannelig ikke enkelt å etablere seg i Bodø. Bodø2024 gjorde det ikke bedre.
Tirsdag presenterte forskere ved Nord universitet resultater av prosjektet Monitor 2024 – et forskningsprosjekt som har sett på hva som kom ut av prosjektet Bodø som Europeisk kulturhovedstad 2024. Monitor 2024 har sett på mange forskjellige områder, og sluttrapporten, som publiseres om et par uker, kommer garantert til å bli interessant lesning.
*Avslutningskonferansen *var også interessant, ikke minst hva forskerne fant om det de omtaler som «dype sosiale spenninger i lokalsamfunnet». Her handlet det, slik jeg tolket presentasjonen, først om fremst om to saker som splittet folket i distriktet: Bruken av penger på Bodø2024 og det samiskes plass i samfunnet generelt og i kulturhovedstadsprosjektet spesielt.
*Et av områdene *forskerne har sett nærmere på er hva Bodø2024 fikk å si for kulturens plass i utviklingen av Bodø som by. I utgangspunktet skulle man jo tro at et slikt løft som jo Bodø2024 unektelig var, både økonomisk og når det gjelder kulturelt engasjement, ville styrke kunsten og kulturens plass.
*Monitor 2024 *gjennomførte mange intervjuer med involverte aktører og kunstnere, og her er et sitat som dessverre må karakteriseres som temmelig nedslående:
«Det er mange som har tatt kontakt med oss det siste året (2024) – kunstnere og kulturaktører som ønsker å flytte til Bodø. Mange har kommet så langt at de har sett på boliger, men de stoppet fordi de ikke fant et atelier (kulturell infrastruktur). Det handler også om fellesskap og steder å møtes, og et sted å skape. Men det som har skjedd de siste seks månedene, er at mange har begynt å reise. De reiser fordi de ikke finner det fellesskapet.» – Kunstner
Det er jo unektelig litt trist at det skal danne seg et inntrykk av at du må ikke flytte til Bodø om du ønsker å utvikle deg som kunstner eller søker et fellesskap innen kulturfeltet. Ekstra trist er det jo om det er dette inntrykket som får feste seg etter en satsing som Bodø2024.
*Forskerne kunne slå fast dette: *
Kulturens plass i byutviklingen ble med andre ord ikke styrket til tross for denne store satsingen og de mulighetene Bodø2024 i utgangspunktet kunne by på.
Under denne presentasjonen kom jeg til å tenke på nedleggingen av Rønvik Vel og etter hvert Beddingen, to helt forskjellige, men veldig viktige «kulturhus» i byen vår. Beddingen blir muligens erstattet noen år etter nedleggelsen, mens kunstnerne som holder til på Rønvik Vel er (foreløpig?) uten forhåpninger om å finne seg nye arenaer for å utøve sitt virke.
Det er selvsagt ikke et kommunalt eller fylkeskommunalt ansvar alene å sørge for at byen vår og distriktet vårt er attraktivt for kunstnere. Også næringslivet, gårdeiere og kulturfeltet selv må bidra, hvilket jo heldigvis allerede skjer mange steder i byen. Men når forskerne nå dokumenterer at kultur ikke er tydeligere integrert i byplanleggingen etter det største kulturprosjektet i Norge på mange år, sier det noe om at de offentlige virkemidlene ikke har vært skarpe nok.
Å være en attraktiv by for utøvende kunstnere burde være høyt på lista over hva som er viktig for byutviklingen av byen vår. Det handler ikke bare om å ha mange arrangementer i ett enkelt år, men om å sørge for rimelige verksteder, åpne møteplasser, langsiktige leieavtaler og rom der kunstnere faktisk kan leve og virke. Når kunstnerne pakker sammen atelierene sine mens etterdønningene av Bodø2024 fortsatt ruller, er det ikke så overraskende at kolleger oppfatter Bodø som et lite attraktivt sted å etablere seg.
*Både Bodø kommune og Nordland fylkeskommune *har vedtatte planer som forklarer hvordan man skal legge til rette for arbeidsplasser/verksteder for kunstnere. Det er dessverre vanskelig å få øye på effektene av disse planene - selv etter det store prosjektet Bodø2024.
Smartembed for https://www.an.no/api/graff/v1/component/enkel-biografi?id=347345