- Merkelig
Martin Ădegaard er ikke helt i rute til fotball-VM. Det gĂ„r fram av Arsenals kampprogram i dag. Kona Helene Spilling gleder seg til mesterskapet.
«Det har vÊrt en merkelig sesong for meg med skader.»
Det forteller Martin Ădegaard i Arsenals kampprogram lĂžrdag. Klokka 18.30 venter Newcastle i Premier League pĂ„ Emirates Stadium.
Altfor ofte har han vÊrt pÄ sidelinja denne sesongen. FÞrst og fremst pÄ grunn av kneet. Vanligvis har han en enorm lungekapasitet. Men i lÞrdagens program innrÞmmer han utfordringer etter toppkampen mot Manchester City sist sÞndag.
- PÄ et personlig plan fÞltes det godt Ä spille 90 minutter i helga (mot City, journ. anm.). Jeg var sliten etterpÄ. Det er en stund siden jeg har spilt en hel kamp, forteller nordmannen.
- Det har vÊrt en merkelig sesong for meg med skader. Og jeg har ikke spilt sÄ mange kamper som jeg skulle Þnske, sÄ jeg var definitivt sliten etter kampen. Bortsett fra det fÞlte jeg meg bra og kneet var fint. Jeg har ogsÄ hatt en god reaksjon siden da. Det er positivt.
En av StĂ„le Solbakkens stĂžrste utfordringer i fotball-VM er Ă„ fĂ„ Martin Ădegaard og Erling Braut Haaland i form. Hvis ikke risikerer laget Ă„ bli spist levende i USA-heten. Ădegaard har vĂŠrt ute i 131 dager for Arsenal denne sesongen.
Solbakken vil unngĂ„ at skader og formfall blir en unnskyldning etterpĂ„. Sjekk Ădegaards skader under.
Forventningene om at Norge skal skinne pÄ verdensscenen er enorme. Selv spillernes koner teller ned.
- Jeg gleder meg veldig, sier Ădegaards frue, Helene Spilling, til NRK.
- Jeg tror det blir veldig koselig og veldig gÞy. Det blir jo veldig stas da, Ä se Martin spille VM. Og sÄ vet jeg at han gleder seg ogsÄ, veldig mye. SÄ da blir det gÞy Ä komme seg pÄ kamp og stÞtte, sier Spilling, som deltar i innspillingen av «Mesternes mester».
Ădegaard hĂ„per Ă„ spille seg i form utover vĂ„ren. En solid ledelse er blitt spist opp av Manchester City. Begge lag stĂ„r med 70 poeng nĂ„r fem kamper gjenstĂ„r.
- Det var Ă„penbart veldig frustrerende i Manchester forrige helg, sier Ădegaard etter 1-2-tapet.
- Vi gjorde mange gode ting og hadde sjanser til Ä vinne kampen. Det var en jevn kamp, innholdsrik, to virkelig gode lag som mÞttes, og til slutt ble det avgjort pÄ smÄ marginer.
Arsenal mÞter et Newcastle som er blitt en middelmÄdighet under Eddie Howe. Laget ligger pÄ 14. plass.
«Ed Man Walking», skriver Daily Star, med tydelig referanse til «Dead Man Walking». Klubblegenden Alan Shearer tror Howe er ferdig etter sesongen.
Martin Ădegaard og Arsenal kan bĂ„de vinne Premier League og Champions League.
Deretter vil Ăžynene vĂŠre rettet mot VM med Norge.
- NĂ„ er alt fokus pĂ„ Ă„ spille mot Newcastle i dag. Uansett hvilken form de har vĂŠrt i, vet vi at de er et tĂžft lag Ă„ mĂžte, sier Ădegaard.