- Det er krise
Hverken Rosenborg eller Brann hadde marginene på sin side lørdag. Skrekktallene vekker oppsikt for Rosenborg.
LERKENDAL (Dagbladet): Det var fire årstider på en dag i Trondheim da Rosenborg og Brann barket sammen i oppgjøret ingen kunne tape.
Og det gjorde heller ingen, men begge lag skulle også gjerne ha vunnet. Dermed fortsetter den vonde seriestarten for begge lag: Fem poeng til Rosenborg og fire til Brann - på seks kamper.
- Denne sesongen har vært krise for begge lag så langt. Poengene er ikke en storklubb verdig, sier TV 2-ekspert Mushaga Bakenga.
Brann-sjef Freyr Alexandersson vil ikke kalle det krise.
- Nei. Vi er ikke fornøyde med poengene vi har fått, men vi har også vært en smule uheldig. Vi skal bare fokusere på våre prestasjoner og bli bedre, sier han til Dagbladet.
- Du er ikke bekymret?
- Absolutt ikke. Jeg ville vært bekymret hvis prestasjonen over en lengre periode ikke hadde vært god nok, og det er ingenting som tyder på det.
Ingen av lagene virket særlig fornøyd etter kampen.
- Det er litt kjedelig at vi ikke vant i dag. Vi kunne tatt med oss tre poeng. Vi har ikke skaffet oss så mange poeng, men hvis vi klarer å bygge videre på det som er bra og vi blir mer effektive, så er det små marginer for at vi plukker mer poeng, sier Felix Horn Myhre til TV 2.
- Skuffelse, vi får ikke ut potensialet vårt. Det føles ut som vi kunne gjort det bedre, sier RBK-kaptein Ole Selnæs.
Kunstscoring
Rosenborg fikk en drømmestart på oppgjøret, men gleden ble kortvarig da Jon Thorsteinsson hamret inn en kandidat til årets scoring. Det var likevel kampstatistikken som heller vakte oppsikt da lagene gikk til pause.
Rosenborg hadde da 34 prosent ballbesittelse mot Branns 66 prosent. I tillegg sto det 2-7 i hjørnespark.
- Det sier litt om kampbildet, skrev Ole Sagbakken i Adressa.
Ved kampslutt var ballbestittelsen 40-60, mens hjørnesparkstatistikken viste 7-11 i favør bortelaget. Det er ikke nødvendigvis dagligdags for trønderpublikummet.
Resultattavla viste uansett 1-1, som gjør at både Brann og Rosenborg står med én fattig seier hver denne sesongen.
Peker på ungguttene
Allerede før kampen ble de to lags trenere diskutert. 13.- og 14.-plass, som lagene lå på før kampstart, er ikke i nærheten av godt nok for de to storklubbene.
- Det er alvor dette her, kommenterte TV 2s Øyvind Alsaker da andre omgang var i gang.
Rosenborg hadde bare vunnet én kamp denne sesongen, men et lyspunkt for trønderne er at flere lokale eller egne akademispillere har startet flere kamper på rad. Tidligere Rosenborg-spiller Christer Basma peker på at det kan ha en sammenheng med resultatene.
- Man skal slippe dem til mer også (ungguttene), og der har Alfred åpnet opp mye. Men at han tør å slippe dem til i større grad, påvirker jo resultatene også, mener Basma.
Mot Brann startet både Ole Selnæs, Håkon Røsten, Tobias Dahl og Emil Ceide, som alle kan kategoriseres slik. Men det å være lokal, akademispiller eller unggutt skal ikke være noen hvilepute, mener han.
- Det trykket man må lære seg å leve med. Jeg ville ikke vært foruten, for det er en fantastisk fotballby. Vi må jo bare leve med det, og heller bruke energi på det du får gjort noe med, fortsetter han.
Dagbladet møtte Rosenborg-sjef Alfred Johansson etter Brann-kampen.
- Kan det gå utover resultatene at du bruker mange unggutter?
- Nei. Det Tobias Dahl har prestert for eksempel, og Håkon Røsten har prestert de siste kampene, er på et høyt nivå. Det er en del av strategien i klubben. Så skal vi sørge for at de yngre og de litt eldre blir litt bedre sammen, sier Johansson til Dagbladet.
Fortsatt motgang
Utover i andre omgang hadde begge lag tilløp og gode perioder, men Adressas kommentator var ikke helt overbevist.
- Nå er det litt «shaky stevens» igjen altså. Beklager å måtte si det, skrev Sagbakken.
Flere mål ble det ikke i andre omgang, og ingen av lagene kunne dermed bykse ut av nedrykkssumpa.
I teorien kan både KFUM Oslo, Start og Aalesund gå forbi med seier denne runden, noe som eventuelt vil føre til at de storkanonene vil befinne seg helt sist på tabellen.
Oddsen tilsier riktignok ikke at det skal skje.