Beskjed til nordmenn: - Det blir kaos
Masseturismen på Kanariøyene har passert smertegrensen, mener naturvernere. Likevel ventes enda flere besøkende denne sommeren.
Kort fortalt
Spania er et populært reisemål for nordmenn, med 1,4 millioner reiser i 2025.
Naturvernere advarer om at Kanariøyene er overbelastet av turister.
Iván Cerdeña kritiserer manglende tiltak mot masseturisme og foreslår turistskatt.
Leo Lunde mener turismen er viktig, men at boligmarkedet lider under presset.
Sammendraget er laget av ChatGPT og godkjent av DinSide.
Spania er et av nordmenns mest populære feriereisemål - bare slått av Sverige. Ifølge tall fra SSB, gjennomførte vi snaut 1,4 millioner reiser til Spania i 2025 - en økning på 2,6 prosent fra 2024.
Det er ikke bare Kari og Ola Nordmenn som elsker å reise til Spania. Tall fra Eurostat viser at Spania, sammen med Italia, var de mest besøkte utenlandske reisemålene blant EU-innbyggere i fjor.
Venter enda flere turister
Samtidig som det settes turistrekorder i Spania, advarer naturvernere og demonstranter om at Kanariøyene allerede er presset til bristepunktet.
Ifølge de offisielle tallene tok øyene imot over 18 millioner turister i fjor.
Det innebærer at selv med en beleggsprosent på «bare» 81,4, kan øyene romme enda flere - men det burde de ikke, mener den spanske naturforkjemperen og antiturisme-aktivisten Iván Cerdeña.
Han er en del av ATAN, en av de største miljøorganisasjonene på Kanariøyene.
- Vi lider allerede av overturisme. Jeg kan ikke se for meg hvordan situasjonen vil bli med enda flere turister, sier han til DinSide.
Den pågående konflikten i Midtøsten har ført til at mange reisende nå ser mot tryggere og nærmere destinasjoner - og det betyr blant annet Kanariøyene.
- Ikke et kvalitetsreisemål lenger
Cerdeña beskriver en øygruppe preget av overfylte strender, trafikkaos og naturreservater som slites ned av masseturismen.
- Det er ikke gøy lenger. Kommer du hit nå, vil du sitte fast i trafikken, stå i kø overalt, og du vil ikke få den opplevelsen du forventer. Det er ikke et kvalitetsreisemål lenger.
Budskapet hans til norske feriereisende er tydelig:
- Vær ærlig med deg selv. Det er ikke respektfullt å komme hit akkurat nå. Du vil ikke ha det bra, og du vil gjøre problemene våre større.
Han viser til et sitat fra nobelprisvinner José Saramago om at «kvalitetsturisme er den respekten som kommer når et sted respekterer seg selv».
- Kanariøyene respekterer ikke seg selv lenger. Politikerne gjør det ikke, og systemet lar ulovlige hoteller skyte opp overalt. Da er det heller ikke rom for respektfull turisme, mener aktivisten.
Ingen dialog - og ingen vilje til endring
Cerdeña retter også hard kritikk mot regionale myndigheter, som han mener samarbeider tettere med turistlobbyen enn med lokalbefolkningen.
- Det finnes ingen reell dialog med øyrådene. Vi har foreslått en enkel turistskatt - et lite beløp per natt, som man har i Barcelona, Italia eller Marokko - der inntektene kunne gå til naturvern og sosiale formål. Men de avviste det blankt.
Våren 2024 sa Kanariøyene nemlig nei til å innføre turistskatt.
I stedet hevder han at myndighetene har misbrukt begrepet «økoskatt» i markedsføringen.
- Presidenten for øyrådet på Tenerife innførte avgift på to stier i Teide nasjonalpark og kalte det «økoskatt». Det har ingenting med ekte økoskatt å gjøre, mener han.
- Turismen vil ta livet av seg selv
Til tross for manglende politisk vilje, tror han utviklingen snart vil tvinge fram endringer.
- Turistindustrien kommer til å ta livet av seg selv. Opplevelsen for de besøkende forverres så raskt at mange rett og slett vil slutte å komme. Det skjer allerede.
Nordmenn er blant de største turistgruppene på Kanariøyene, og besøker særlig Tenerife og Gran Canaria året rundt.
Med økende internasjonal uro kan antallet trolig stige ytterligere denne sesongen. Men for lokalbefolkningen, som lenge har protestert mot prispress, boligkrise og naturødeleggelse knyttet til turismen, er optimisme et fremmedord.
- Jeg forstår at folk drømmer om sol og varme, men jeg håper nordmenn kan være ærlige nok til å innse at øyene våre trenger pusterom - ikke flere flyankomster, sier aktivisten.
- Kupper budskapet
Leo Lunde er bosatt på Gran Canaria og jobber som journalist i Canariavisen. Avisa følger ordskiftet rundt masseturismen tett.
Ifølge Lunde er ikke tilstandene så ille som ATAN framstiller det som.
- ATAN er en ganske radikal miljøverngruppe som er kjent for å ta litt hardt i med retorikken sin i denne debatten. Dystre spådommer om kaos for dem som reiser på ferie hit i sommer er et eksempel på retorikk designet for å skremme vekk turister, hevder han overfor DinSide.
Journalisten mener at ATAN og andre ytterliggående miljøverngrupper har «kuppet» mye av budskapet og har vært veldig høylytte.
- Vi har inntrykk av at de fleste turister respekterer kanarisk natur minst like mye som kanariere selv. Men det er utvilsomt et problem når så mange mennesker benytter tilbudene, det blir mindre plass og mer slitasje, så der har miljøvernerne rett, mener han.
Boligutfordringer
Han minner samtidig om at sommeren er lavsesong på Kanariøyene og at det er god plass til alle som vil komme.
- Men det er lurt å planlegge godt - spanjolene reiser nemlig også på ferie om sommeren. Mitt tips er å bestille utenom den spanske fellesferien, som er hele august og tida rundt Marias himmelfart uka rundt 15. august. Da er «alle» spanjoler på farten og de vil helst hit fordi det er brennhett i Madrid og innlandet i Spania og ofte svalere her.
- Hvordan opplever dere turiststrømmen hver vinter og sommer?
- Vi opplever at det kommer stadig flere turister. Trykket merkes spesielt godt i boligmarkedet, fordi antallet ferieboliger har økt kraftig de siste åra. Det gir vanvittige leiepriser og det skal godt gjøres å finne seg en grei bolig til under 1000 euro, selv i områder uten mye turisme.
Lunde skildrer en hverdag der de lokale bruker langt over 30 prosent av inntekten sin på leie og boligkostnader, samtidig som det er stor etterspørsel i salgsmarkedet og altfor få boliger.
- Det siste året har lokale myndigheter strupet veksten med en ny ferieboliglov, men det gjenstår å se hvor godt den vil fungere på sikt. Det er først og fremst her turistmisnøyen ligger.
Tar turismen i forsvar
Lundes erfaring er at de fleste lokale han snakker med er positive til turismen og at de forstår hvor nødvendig den er for deres økonomi. Turismen står for rundt 30 prosent av bruttonasjonproduktet.
- Nesten alle vi har snakket med er klare på at de ikke misliker turisme, men politikernes fokus på evig vekst og kvantitet fremfor kvalitet, og det mange beskriver som en total mangel på vilje til å gjøre noe med boligsituasjonen til folk flest.
- Det har blitt bygd forsvinnende få boliger for de fastboende de siste 20 åra, samtidig som behovet har økt kraftig. Når de da ser dyre luksusboliger, bygd med velstående turisters ferieboligbruk i tankene, dukke opp overalt, føler de seg oversett.
En annen ting de lokale reagerer på, er at enkelte turister ikke følger lover og regler.
- Hver dag tar for eksempel mange turister seg inn i de beskyttede områdene i sanddynene i Maspalomas, og når bilder av slikt sprer seg vokser misnøyen.