Bobilen rasert etter tyveri
Svein Tore Ellefseths og kona Marits bobil ble stjålet og fullstendig ødelagt. Nå er sommerplanene i grus.
Onsdag 15. april skulle ekteparet Ellefseth fra Sandsli utenfor Bergen sjekke bobilen før et planlagt verkstedbesøk dagen etter. Da de kom til parkeringsplassen, var kjøretøyet imidlertid borte.
- Da sa jeg til min kone at den er stjålet, hun trodde ikke på det, forteller Svein Tore Ellefseth til Dagbladet.
Politiet bekreftet til BA, som også har omtalt saken, at tyveriet ble anmeldt, og bobilen ble etterlyst onsdag kveld.
Hjemme sjekket de bompengepasseringer og så at bobilen hadde kjørt gjennom en bom klokken 02.20 natten før, og igjen en halvtime senere på vei mot Bjørnafjorden kommune.
- Men da stoppet alt. Antakelig har de oppdaget at det bare var å rive vekk brikken fra frontruten, sier Ellefseth.
Politiet ringte dagen etter og ba Ellefseths komme og identifisere en bobil de hadde funnet.
- Jeg forstod det var bilen min, men tyvene hadde byttet skiltene, sier han.
Totalt rasert
Da de fikk gå inn i bobilen sammen med politiet, ventet et sjokk.
- Det var rasert, altså. Hele kjøkkenseksjonen med gasskomfyren var vekke. Gassblussene var revet vekk, vasken og alt var revet vekk, forteller Ellefseth.
Alt av campingutstyr, bord, stoler, telt og utstyr var stjålet. Selv kjøleskapet hadde tyvene forsøkt å rive ut.
- Til og med kjøleskapet med fryseboks, det har de prøvd å rive av. Og når de ikke klarte det, så har de ramponert det istedenfor.
Politiet mente bobilen hadde vært utenfor veien, muligens inne i en åker, basert på jord og skitt på dekkene.
Raserte bobilen og sommerplanene
Ekteparet hadde brukt bobilen i påsken, og hadde planer om flere turer i sommer.
- Det her var jo hytta vår. Hytte med hjul. Vi har vært rundt omkring i land og strand, både i Norge, Sverige og Danmark og litt nedover, sier Ellefseth.
Nå venter de på vurdering fra forsikringsselskapet, men Ellefseth tror ikke bobilen kan repareres.
Han forteller at han ikke forstår hvorfor tyvene måtte rasere bobilen i tillegg til å stjele den.
- Vi kunne jo fint brukt den om den bare hadde blitt stjålet. Jeg blir helt matt, altså. Jeg kjenner meg nesten kvalm. Det er et sjokk, sier han.
- Alle de gode minnene vi har hatt med denne bilen, på alle turene og alt vi har opplevd, det er bare trist, sier Ellefseth.
Ifølge ham ristet politiet på hodet da de så ødeleggelsene.
- De syntes også at dette var helt forferdelig, forteller han.
Han har en tydelig beskjed til andre bobileiere der ute:
- Sørg for å installere flere typer alarmer som varsler deg hvis noe sånt skjer.
Til neste bobil lover ekteparet å montere et alarmsystem som varsler dem direkte dersom noe lignende skulle skje igjen.