Ikonisk sentrumskiosk endte på dynga
Kiosken, som var en del av bybildet i mer enn 60 år, er historie.
Ikonisk sentrumskiosk endte på dynga
Fra 50-tallet og til utpå 80-tallet var Schjøtnerkiosken en del av bybildet i Harstad med sin plassering på torvet like ved den gamle busstasjonen.
I mer enn ti år på 2000-tallet var den ikoniske kiosken å se på Amfi Bertheus. Etter at senteret ble pusset opp, utvidet og omprofilert til Alti Harstad, forsvant det lille bygget.
I 2024 uttalte eiendomssjef Knut-Magne Bogstrand i Nordic Eiendom til Harstad Tidende at etter at kiosken ble demontert, hadde eiendomsselskapet foreløpig ingen planer om hva som skulle skje videre med den.
– Det eneste vi kan si med nokså stor sikkerhet, er at den ikke vil komme tilbake som en del av Alti-senteret. Dersom noen ser sin nytte i å ta den i bruk, er det fortsatt mulig da den ikke har havnet hos HRS, sa Bogstrand i 2024.
I dag sier Bogstrand at kiosken dessverre ble kondemnert grunnet fuktskader for en tid tilbake.
«Kiosken ble lagret på flere forskjellige lokasjoner. Vi vet ikke eksakt når fuktskadene oppsto», skriver Bogstrand i en e-post.