Herold

Ikonisk sentrumskiosk endte på dynga

Kilde: Harstad Tidende Author: Håkon Wikan Published: 2026-04-18 18:00:00
Ikonisk sentrumskiosk endte på dynga

Kiosken, som var en del av bybildet i mer enn 60 år, er historie.

Ikonisk sentrumskiosk endte på dynga

Fra 50-tallet og til utpå 80-tallet var Schjøtnerkiosken en del av bybildet i Harstad med sin plassering på torvet like ved den gamle busstasjonen.

I mer enn ti år på 2000-tallet var den ikoniske kiosken å se på Amfi Bertheus. Etter at senteret ble pusset opp, utvidet og omprofilert til Alti Harstad, forsvant det lille bygget.

I 2024 uttalte eiendomssjef Knut-Magne Bogstrand i Nordic Eiendom til Harstad Tidende at etter at kiosken ble demontert, hadde eiendomsselskapet foreløpig ingen planer om hva som skulle skje videre med den.

– Det eneste vi kan si med nokså stor sikkerhet, er at den ikke vil komme tilbake som en del av Alti-senteret. Dersom noen ser sin nytte i å ta den i bruk, er det fortsatt mulig da den ikke har havnet hos HRS, sa Bogstrand i 2024.

I dag sier Bogstrand at kiosken dessverre ble kondemnert grunnet fuktskader for en tid tilbake.

«Kiosken ble lagret på flere forskjellige lokasjoner. Vi vet ikke eksakt når fuktskadene oppsto», skriver Bogstrand i en e-post.

Les også:

🏷️ Extracted Entities (13)

Knut-Magne Bogstrand (organization) Alti 📁 (category) Harstad 📁 (category) Kiosk 📁 (category) Nyheter 📁 (category) ALTI 🏷️ (keyword) HARSTAD 🏷️ (keyword) Kiosk 🏷️ (keyword) Alti Harstad (person) Amfi Bertheus (person) HRS (entity) Nordic Eiendom (person) Schjøtnerkiosken (entity)

📊 Metadata

Category: Nyheter, Harstad, Kiosk, Alti
Keywords: Harstad, Kiosk, Alti