Takk Bodø/Glimt og lykke til
Plus
«Vi elsker det» sa en tilskuer til NRK Nordland etter serieavslutningen mot Fredrikstad på Aspmyra. Viking tok, med knappest mulig margin, seriegull. Det stikker. Men perspektivet endres fort, selv om fotball mest av alt er øyeblikkets følelser. Glimt er og har vært Norges klart best lag over tid. Det har vi fått stor glede av. Fire gull og tre sølv på sju år. Når de andre klubbene nå er ferdig med sesongen skal Glimt spille Champions League kamper mot Borussia Dortmund, Manchester City på Aspmyra og Atlético Madrid. Året ble innledet med seriespill som endte i semifinale i Europa League. Dette er virkelig selv om det har uvirkelighetens skjær over seg.
Skikk og bruk
Når du har vært i selskap er det god skikk og bruk å sende melding, eller aller helst ringe, til vertskap og medgjester for å takke for begivenheten. Dette er en slik takk, i all offentlighet, ikke bare en «skjult» mail til daglig leder Frode Thomassen. I år, som årene før, har vi vært i selskap på Aspmyra over halvparten av årets uker, ofte flere ganger i uka. Terningkast 5,9 – minst to Michelin-stjerner. Begeistring og nervepirrende opplevelser foran TV-skjermen og for mange, reiser sammen med tusenvis av andre til store arenaer i Europa. Jubelen over strålende scoringer, enorme overganger, fortvilelsen over brente straffespark og flere scoringer mot fra bakerste stolpe, setter seg i kroppen. Vi får testet følelsesregisteret og mest av alt hever stemningsleiet seg hos oss alle. Vi blir gladere.
Prestasjoner, fellesskap og uvenner
Å oppleve noe sammen med mange gir fellesskap. Vi har noe i lag, noe å se fram til, noe som binder oss sammen. Praten rundt lunsjbordene, når du treffer folk i byen eller marka, i kø på flyplassen eller på lunsjtreff med folk som ikke er interessert i fotball. Patrick, Jens Petter, Høegh, Sondre x2, Ulrik eller Fredrik, prestasjonene deres, måten de framstår på, blir samtaletema. Fellesskapet strekker seg langt ut over vår lokale geografi. Glimt har, med sin måte å spille fotball på, fått nye tilhengere i hele landet. Med stor og fortjent oppmerksomhet følger også nye uvenner, noen som synes det blir for mye. Slik skal det være. Det er fotballsupporternes DNA.
4,5 timers kamper
Kampdagen er øyeblikkene vi gleder oss til. For flere av oss er det ikke bare de nitti minuttene. Vi er blitt en gjeng, ei dame fra Fauske, en lærer og fordums keeper, en tidligere bussjåfør og fotballspiller, en frisør og en tidligere politiker bl.a., som står først i køen, en time før portene åpnes. Slik får vi de beste plassene på den beste tribunen, SNN. Kampen er utvidet til 4,5 timers forestilling i all slags vær. Også denne delen av kampdagen ser vi fram til. «Dokker e ikke rett» er karakteristikkene på hjemmebane.
Kritiske spørsmål må til
Med glede og store opplevelser følger også bekymringer. Det kan ikke vare, bekymringer for at spillere eller trenere skal forsvinne og bekymringer for at klubben skal ta seg vann over hodet med kostnadene til ny stadion. Skal vi få Europaopplevelser og møter med nye store motstandere så må det penger inn, gode lønninger må til og det må tilrettelegges for spillere og sportslig apparat. Så trenger alle som leder store virksomheter noen som stiller kritiske spørsmål, som har perspektivet langt fram i tid. Det vi gjør nå, for at 2026 skal bli optimalt, må klubben kunne leve med over tid. Det skal tåle møtet med dårligere dager. Forvalteransvaret er å ta vare på og utvikle det som er skapt. Det må være en viktig del av kulturen på Aspmyra.
Identitet og stolthet
Spillerne, trenerapparatet, ledelse og de andre i klubben, de frivillige som får kampene avviklet, vi på tribunen og alle som er glade i klubben, lever i et skjebnefellesskap. Glimt trenger oss og vi trenger klubben. Sammen skaper vi dette. Prestasjonene og fellesskapet utvikler identitet og stolthet. At Viking vant seriegullet blir en enorm motivasjon for trenere og spillere. Konkurranse er helt nødvendig og det viktigste er at vi vinner. Nå er det bare å glede seg til neste år. Takk for prestasjonene og fellesskapet. Det er helt sant at vi elsker dere. Lykke til Bodø-Glimt!