Her fester nazistene i Norge
I skogen utenfor Kongsvinger samlet antatte nynazister seg for festival fredag kveld, får Dagbladet opplyst.
Her fester nazistene i Norge
I skogen utenfor Kongsvinger samlet antatte nynazister seg for festival fredag kveld, får Dagbladet opplyst.
Annonsørinnhold
Vanvittige BlackWeek-tilbud
Viser motstand mot nazi-samling
Disse står bak
Reagerer på nazikonsert: - Veldig bekymret
PST varslet
Pinnekjøtt 2025: Tre får sekser!
Mer om
Opplysninger til Dagbladet
EIDSKOG (Dagbladet): Det er bekmørkt i området, ingen gatelys og langt mellom husene. Etter en halvtimes kjøretur fra Kongsvinger, svinger vi inn på en grusvei langt inne i skogen. Det er stille, men plutselig hører vi stemmer.
På andre siden av innsjøen skimter Dagbladet kontrastene av det som er opplyst å være en nazifestival.
I oktober avslørte Dagbladet at antatte nynazister fra hele Europa var på vei mot Norge for festivalen «Alien Terminator Fest».
Festen er ventet å gå over to dager - og er annonsert til å starte med en akustisk konsert. I 20-tida fredag kveld var festen i gang, ifølge Dagbladets opplysninger.
Det har ikke lykkes Dagbladet å få en kommentar fra utleier av lokalet som benyttes.
Dagbladet er kjent med at arrangementet som egentlig skulle være på Romerike, i siste liten ble flyttet til Kongsvinger-området. Minnesund Vel har tidligere sagt opp leieavtalen med arrangørene, som da oppga at det skulle arrangeres et 50-årslag.
Lørdag er det ventet band som Azatro, Mistreat, Bärsärkarna, Likvann og Goatmoon - som alle omtales som kontroversielle band med nynazistiske holdninger.
Det er Roger Johan Brun (50) og Wilhelm Leander Helgaseth (45) - som står bak selskapet Normac - som arrangerer nazifestivalen.
Selskapet oppgir i Brønnøysundsregisteret å «arrangere konserter, foredrag, eventuelt andre tilstelninger, for å generelt interessere folk i lokal, nordisk og europeisk rock/punk/metall- musikk, og å fremme denne sjangeren».
Dagbladet har gjentatte ganger forsøkt å komme i kontakt med dem, uten hell.
Filter Nyheter omtaler Brun som en veteran, og at han har vært en kjent skikkelse i miljøet i en årrekke. Han skal ha vært involvert i nazist-klubbhuset Club 22 på tidlig 2000-tallet, ifølge Romerikes Blad - som da omtalte ham som en «profilert nynazist».
Helgaseth har lagt ut flere bilder i sosiale medier med teksten «nationalist» og «Blood and honour».
Begge er tidligere straffedømt, ifølge Filter Nyheter.
Da Dagbladet først tok kontakt med Normac i oktober, var det fire personer i styret. Siden da har to av dem fratrådt sine posisjoner.
Dagbladet er ikke kjent med årsaken eller hvilke roller de to har hatt i forbindelse med arrangementet, men en av dem ble observert ved lokalet i Eidskog fredag kveld.
Politiets sikkerhetstjeneste (PST) har tidligere bekreftet at de er rutinemessig varslet om arrangementet.
Dette er ikke første gang antatte nynazister fra andre land møtes i Norge. I fjor ble over 100 pÃ¥stÃ¥tte nynazister bortvist fra et klubbhus pÃ¥ Ãvre Romerike, ifølge NRK, som omtalte saken den gang.