Bodø kommune satser på sykehjem – nå må Stortinget følge etter
Plus
I avisspaltene skapes det nå et narrativ om at Bodø kommune ikke lenger satser på eldreomsorgen. Det mener jeg er helt feil, og vil her forsøke å forklare hvorfor.
For det første vil jeg påpeke at Bodø kommune i siste sammenligning med alle andre kommuner var plassert på en 27.-plass når det gjelder pleie og omsorg, og bruker betydelig mer penger på dette enn sammenlignbare kommuner. Over lang tid har dyktige medarbeidere levert på omsorgsprosjekter som har fått gode tilbakemeldinger fra brukerne, og stor nasjonal oppmerksomhet. Siden dagens styringspartier Høyre, Venstre og FrP tok over i slutten av 2023 har kommunen lykkes i å rekruttere flere sykepleiere, fått ned sykefraværet og tatt ned den dyre vikarbruken.
Jeg ønsker ikke å pynte på sannheten, men å nyansere et bilde som skapes av Bodø kommune som jeg mener er feil. At vi lokalt gjør det bedre enn andre betyr ikke at eldreomsorgen ikke vil møte utfordringer i framtiden eller at alt er perfekt, men det må med i debatten slik at ansvar kan plasseres der det hører hjemme. Kun gjennom en slik debatt vil vi kunne finne de rette løsningene på reelle problemer.
Befolkningen blir eldre, og det fødes færre barn. Dette er ikke en særnorsk, men en internasjonal trend vi må forholde oss til. I tillegg ser vi at sykehusene skriver ut sine pasienter tidligere, og det er kommunene som må ta dem imot. Til tross for at sykepleiere i kommunehelsetjenesten melder om at dette skjer for tidlig. Våre medarbeidere i Bodø melder helt tydelig på at pasientene som kommer til dem er mye sykere enn før. Alt dette bidrar til en enda mer utfordrende hverdag.
I Bodø kommune er det derfor ingen tvil om at vi trenger et nytt stort sykehjem for å møte disse behovene. Dessverre har dette latt vente på seg over mange år, tidligere bystyrer har prioritert andre ting og en avtale med sykehuset strandet grunnet dårlig sykehusøkonomi.
For styringspartiene Høyre, Venstre og FrP er det å få på plass et nytt sykehjem førsteprioritet, og det settes av over en milliard kroner i budsjettet for å få dette realisert. Prosjekteringen er igangsatt, og det er avsatt tomt på Stormyra. Dessverre er ikke bygging av slikt gjort på kort tid. Det er mange detaljerte krav som må oppfylles. Ordfører Odd Emil Ingebrigtsen har derfor sendt brev til kommunalminister Bjørnar Skjæran (Ap) om å lette på disse slik at vi fortere kommer i gang.
Bodø kommune har i likhet med flertallet av landets kommuner store økonomiske utfordringer. Både på grunn av detaljstyring og nye regler fra staten som ikke fullfinansieres, men også fordi vi over mange år har tatt opp for store låne som nå skal betales ned (Bodø kommune bruker nesten 600 millioner kroner på dette i året).
Å levere på lovpålagte tjenester i dagens Kommune-Norge er svært utfordrende, men å gå fra det til å påstå at det fra Bodø kommunes side ikke lenger ønskes å satse på eldreomsorg er helt feil. Vi gjør det vi kan, og er avhengig av en helt ny vilje fra Stortinget til å satse på eldreomsorg.