Å kalle dette sunn fornuft er kreativt
Frank Sve slår fast at Møreaksen nå endelig er avlivet, denne gangen med Oslo Economics som bøddel.
Svar til Frank Sve
Du leser nå et leserinnlegg. Det uttrykker innsenderens mening.
Debatten erklæres ferdig. Det hele presenteres som edruelig realisme i møte med et angivelig sløseriprosjekt som bare de mest hardnakkede romantikere fortsatt kan forsvare.
Problemet er at dette ikke er nøktern analyse, men en politisk seierserklæring forkledd som faglighet. Oslo Economics har levert én vurdering innenfor et avgrenset mandat. Det har aldri tidligere vært nok til å gravlegge store samferdselsprosjekter i Norge. Med mindre man allerede ønsket dem bort. Da blir plutselig én rapport tilstrekkelig, ja nærmest endelig.
Sve bygger hele sitt resonnement på et skarpt enten eller. Enten vedlikehold og trafikksikkerhet, eller Møreaksen. Enten ferjer og lapping, eller stormannsgalskap. Det høres fornuftig ut helt til man ser nærmere på hvordan de samme prinsippene har vært praktisert tidligere. For denne nøkternheten har vist seg å være påfallende fleksibel fra Sves side.
Det mest iøynefallende eksempelet er Nordøyvegen. Et prosjekt Sve har støttet helhjertet, og med god grunn. Fast forbindelse til Nordøyane var riktig, nødvendig og et viktig løft for regionen. Prosjektet ble imidlertid svært dyrt. Det sprakk kraftig i kostnader. Samfunnsøkonomisk lønnsomhet var svak. Faglige innvendinger var mange. Likevel ble det bygget, fordi politikerne mente den strategiske, regionale nytten veide tyngre enn regnearkene.
Akkurat denne typen resonnement er nå fullstendig uakseptabel, ifølge Sve, når Møreaksen diskuteres. Da er ikke sammenheng, beredskap eller regional utvikling relevante. Da er én rapport nok til å bruke ord som «galskap» og «sløsing». Det er vanskelig å se dette som annet enn politikk etter kartreferanse.
Ferjer framstilles plutselig som edruelig fremtidstenkning, til tross for at de er væravhengige, sårbare og dyre i drift. Dette var ikke et argument mot Nordøyvegen. Det var en grunn til å bygge den. Nå brukes de samme realitetene til å trekke i bremsen andre steder i fylket. Prinsippene er de samme, men konklusjonen avhenger åpenbart av hvilket prosjekt som omtales.
Når Sve ber om at debatten skal legges død, er det ikke fordi sannheten er funnet, men fordi den har blitt upraktisk. Da Nordøyvegen ble forsvart mot svake tall og kraftig kritikk, ble vi fortalt at politikk handler om mot, helhet og vilje til å binde regioner sammen. Nå er den samme tankegangen omdøpt til «galskap». Det er ikke kunnskapen som har endret seg, men kartet. Møreaksen er ikke slått i hjel av fakta, den er lagt i skuffen fordi FrP ikke vil diskutere den på de samme premissene som Nordøyvegen ble bygget på. Å kalle dette sunn fornuft er kreativt. Å påstå at debatten dermed er over, er kun et forsøk på å slippe flere påminnelser om hvor lite prinsippfast denne linjen egentlig er.
Victor Panzer Iversen Møre og Romsdal Unge Høyre
Vil du skrive i På tråden? Send e-post til ordetfritt@r-b.no
Vil du skrive leserinnlegg? Send e-post til ordetfritt@r-b.no
Her finner du meningsstoffet i Nordvest debatt – Rbnetts meningsportal