Noen av innspillene du ikke har sett i RB
Da det kom frem at kommunens egen avdeling for kultur, idrett og friluftsliv er svært kritisk til Molde FKs anleggsplaner på Retiro, uttalte varaordføeren at “– Det er én stemme i saken. Helheten er det viktigste, da er alle innspill viktige.”
Fra dine medborgere – om Retiroparken
Du leser nå et leserinnlegg. Det uttrykker innsenderens mening.
Det er underlig å se varaordføreren devaluere innspillet fra kommunens egne fagfolk. Dette er en avdeling som sitter på kunnskap og erfaring som er essensiell for at administrasjonen skal kunne gi gode anbefalinger til våre politikere. Og kommunedirektøren sier det en “glipp” at vi i det hele tatt får lese uttalelsen derfra.
Retiroparkens Venner er helt enig i at alle innspill er viktige – selv om noen innspill med rette kan få litt ekstra tyngde i debatten. Som de faglig funderte innspillene fra kommunens egne fagfolk, fra Statsforvalteren, og fra Møre og Romsdal fylkeskommune. Disse er alle sterkt negative til MFKs planer.
I dette innlegget ønsker vi å løfte frem noen av innspillene du ikke har sett i RB eller delt på sosiale medier, men som like fullt gir verdifulle perspektiver på Retiroparken og dens betydning. Hver av medborgerne under har skrevet om mer enn det vi tar med her – vi vil varmt anbefale å lese innspillene i sin helhet.
En skog med plass for alle
“Jeg bruker Retiroskogen daglig/ukentlig sammen med mine to barn, som begge har nedsatt funksjonsevne. Skogen er for oss et viktig og tilrettelagt nærmiljøområde i praksis, for turer, lek, utforskning og fysisk aktivitet i all slags vær. (...)
Retiroskogen gir ro, trygghet og mulighet til å være oss selv uten krav om sosial tilpasning. Dette er spesielt viktig for barn som er sårbare for støy, store folkemengder og uforutsigbarhet. Det oppleves trygt for alle å ferdes her. Området brukes av mange: Småbarnsfamilier, unge, voksne og eldre – uavhengig av funksjonsnivå. (...)
Anlegg av denne typen bør legges til områder som i større grad allerede er preget av utbygging og infrastruktur, for eksempel Årølia eller Eikrem, fremfor å bygge ned et viktig og mye brukt naturområde, som har plass til alle – uansett alder eller funksjonsnivå.”– Elin Åndal
Lett tilgjengelig
“Ikke alle kommer seg til Jensgurilia, Julneset eller til Skaret. Retiroområdet er lett tilgjengelig med bl.a. buss, og et flott turområde for både de som er friske og bevegelseshemmede.” (...) “La oss beholde denne grønne lungen. Vi trenger ikke flotte parker, men steder som Retiroskogen. La oss få beholde den.” – Anne Holen Grønningsæter
Naturmangfold og folkehelse
“Det er ikke sånn at man finner 66 fuglearter på tilsvarende areal hvor som helst. Skogens lokalisering tett ved sjø / strandsone og Tøndergård gravlund bidrar til det unike. Én art som gråhegre finner sin føde i Retirofjæra men hekker i koloni med andre par i de store trærne i skogen. Observante har lagt merke til nettopp at det er et unikt økologisk samspill mellom fuglenes utnyttelse av både gravlunden og strandsonen som er igjen fra Nøisomhed til Fuglset til næringssøk, og selve Retiroskogen til hekking.
(...)
Min bønn er atter engang; ta til vettet og legg nødvendig idrettsanlegg til et sted hvor konsekvensene er mindre og det ikke ødelegger natur og mangfold for all fremtid. Folkehelsen til folk flest er umåtelig viktig. Vi har bare EN hver.” – Magne Beyer
På vegne av de aller minste
“Retiroskogen ble brukt nesten hver dag i pappapermen min i 2024/2025. Skogen ble utforsket, mange pinner ble tatt med hjem. Vi så mange forskjellige fugler, ekorn, hunder, andre småbarn, mosjonister og hester. Det å kunne spasere ut i skogen med bare en liten matbit og en drikkeflaske gjorde det veldig enkelt. Fantastiske 8 måneder hjemme med barn.
I 2026 kommer nummer to og jeg skal igjen ut i pappaperm 2026/2027. Jeg er redd for at det barnet ikke får den samme friluftsopplevelsen som nummer en da store deler av skogen kan ha forsvunnet. (...) Det å miste en så bynær og unik skog gjør mer vondt for de aller minste som ikke har fått stemmen sin ennå.” – David Naas Heim
Uteklasserom og trygge barn
“Jeg har vært lærer på Kviltorp skole i 30 år. Her har Retiroskogen vært uteklasserom for to generasjoner i min tid. (...) I en tid med psykisk uhelse og mistrivsel, er timer her verdifulle for å bygge gode klassemiljø og trygge barn. Når det gjelder det siste, er det viktig å understreke hvor viktig det er at skogen er såpass stor og skjermet. Det er en egen verden. Det er ikke noe rom for å ta deler av skogen.” – Gunnar Vidnes
En fornærmelse og en skam
“Det er en fornærmelse og en skam at MFK vil ta en del av Retiroparken. Naturmangfold er viktig for oss alle.” – Lars Christian Istad
Et verdivalg
“Molde står overfor et verdivalg. Fotballtrening i eliteserien er for unge og sterke. Folk i alle aldre og med ulike funksjonsnivåer trenger naturopplevelser. Vi har alle et ansvar for å ta vare på fugler, dyr, planter og insekter.” – Eli Kjersem
Dette er bare et glimt av de innspillene som er kommet om MFKs planer om eliteanlegg i Retiroparken. Alle innspill er tilgjengelige via Arealplaner.no og i sammenstillingen av merknader (tilgjengelig i postjournalen).
Er du enig i at Retiroparken skal bevares, ikke ødelegges? Dette prosjektet kan stanses når som helst av Molde FK eller av våre lokalpolitikere. Heier du på MFK? Send klubben en e-post på mfk@moldefk.no og si ifra om at du ønsker at Retiro-alternativet droppes.
Kjenner du en politiker i Høyre, Frp, KrF, Sp eller Ap? Disse partiene har helt eller delvis stemt for avtalen som er grunnlag for MFKs prosjekt. Ta kontakt og be dem trekke sin støtte, og heller jobbe for en god løsning på andre lokasjoner – de løsningene finnes!
Da kan byen legge denne splittende konflikten bak seg, arbeidet med å forvalte Retiroparken til det beste for alle som kommer etter oss kan fortsette, og dette viktige grøntarealet kan forbli en kilde til kulturhistorie, naturmangfold og folkehelse.
Styret i Retiroparkens Venner
Vil du skrive i På tråden? Send e-post til ordetfritt@r-b.no
Vil du skrive leserinnlegg? Send e-post til ordetfritt@r-b.no
Her finner du meningsstoffet i Nordvest debatt – Rbnetts meningsportal