Slikt er greinaluast
Frank Sve (Frp) mener den nye rapporten fra Oslo Economics om Vestlandsveien E39 omtalt i NRK, anbefaler bedre og hyppigere fergetilbud framfor store fergeavløsningsprosjekter.
Bedre fergetilbud gjør Møreaksen mer lønnsom
Du leser nå et leserinnlegg. Det uttrykker innsenderens mening.
For Møreaksen gjelder det ikke bare fergesambandet Vestnes-Molde på E39, men også Solholmen-Mordalsvågen og Aukra-Hollingsholm.
Les også:
Sve (Frp) stadfester igjen at han er mot Møreaksen, som sikrer fergefri forbindelse på hovedfartsåren E39 mellom Sunnmøre og Romsdal, samt fastlandsforbindelse til Otrøya og Gossen. I alt vil forbindelsen eliminere behovet for 3 fergesamband og 6 kaier. E136 Eksportvegen gjennom Romsdalen er viktig, men den har langt lavere ÅDT enn fergestrekningene som Møreaksen erstatter, og er allerede under utbedring.
Fergen Vestnes-Molde har på dagtid 3 avganger pr. time, som krever 4 ferger i drift. Et bedre fergetilbud med økt frekvens til 4 avganger pr. time vil kreve flere ekstra ferger.
Et bedret fergetilbud med 4 avganger pr. time på dag og kveld kl. 06-24 har 18 timer à 4 avganger, 72 avganger. På natt kl. 00-06 med 2 avganger pr. time kreves 12 avganger. Totalt 84 avganger i hver retning pr. døgn. Forbedringen bør gjelde hele uken.
Fergebommen er åpen ca. 5 minutter ved hver avgang, dvs. 5 x 84 = 420 minutter i døgnet, av totalt 60 x 24 = 1.440 minutter. Det utgjør 420/1440 = 29,17%.
Veien er altså fortsatt stengt over 70% av tiden, med et slikt bedret fergetilbud.
Med 1 ekstra avgang pr. time trenger man kanskje ikke større ferger. Hver tur Molde-Vestnes krever et sted mellom 600-900 kWt, trolig i overkant av 800 kWt i snitt med slike el-ferger.
Antall turer pr. år er 84 pr. dag i 365 dager, 30.660 i én retning. Dvs. 61.320 turer pr. år for dette sambandet i begge retninger, hvis det er 4 avganger pr. time på dagtid, og 2 avganger pr. time om natten.
Det vil kreve 6-800kWt x 61.320 turer pr. år, dvs. mellom 37 og 49 millioner kWt strøm hvert år.
Med et slikt fergetilbud (61.320 turer pr. år) vil årlige kostnader for sambandet Vestnes-Molde bli meget store. Det gjør at en undersjøisk tunnel fremstår forholdsmessig mer lønnsom enn før. Ikke minst siden et bedre fergetilbud også bør omfatte de to øvrige fergesambandene som omfattes av Møreaksen. Når kostnadene for null-alternativet (ferge) øker, vil fergeavløsningsprosjektet Møreaksen framstå mer lønnsomt i sammenligning.
Les også:
Det er for øvrig verd å merke seg hva Oslo Economics selv sier: «Flere av prosjektene på Vestlandsvegen E39 har vesentlig bedre lønnsomhet enn det som er gjennomsnittet for prosjekter som er prioritert i inneværende NTP.» Det er altså ingen grunn for å skrinlegge Møreaksen, heller tvert imot.
Frank Sve (Frp) har en lang liste av prosjekter han vil bruke pengene på framfor Møreaksen. Men han kan ikke vise til at disse har større samfunnsøkonomisk nytte pr. investert krone enn Møreaksen. Slikt er greinaluast.
Man kan ikke ha fokus på kostnadene uten å ta hensyn til nytten – det holder ikke. Om ett stort prosjekt koster 100 og har negativ nytte -100, mens et mindre koster 50 og har negativ nytte -70, så får man mest nytte ved å investere 100 i det store, enn i to små (-100 er bedre enn -140 i nytte). Om man ikke vet hvilken nytte de små prosjektene har, så kan man heller ikke rangere prosjektene. I hvert fall ikke kun basert på kostnader. Det bør folk forstå, ikke minst Frank Sve (Frp).
Til slutt en påminning fra Eiksundsambandet: Det ble hevdet at for investerings- og driftskostnadene knyttet til tunnelen, kunne brukerne få gratis fergetransport i all fremtid og i tillegg tre retters middag, med penger til overs. Resultatet ble derimot det motsatte. Med høy vekst i ÅDT etter åpning og stor vekst i årene etter, konkluderte evalueringsrapporten fra 2014 med positiv netto nytte.
Frank Sve, er din framferd først og fremst er et korstog mot Møreaksen, eller setter du nå også en solid Frp-spiker i kista til alle prosjekt langs Fergefri E39 - inkludert Hafast og Halsafjordsambandet?
Rasmus Rasmussen, Terje Sundsbø
Vil du skrive i På tråden? Send e-post til ordetfritt@r-b.no
Vil du skrive leserinnlegg? Send e-post til ordetfritt@r-b.no
Her finner du meningsstoffet i Nordvest debatt – Rbnetts meningsportal