Spiller sin siste konsert
Hun har spilt konserter over hele landet, og undervist hundrevis av elever. LĂžrdag gir Judit Toth Sylte sin siste konsert.
Spiller sin siste konsert
â Det hĂžres dramatisk ut. Men det er fĂžrst og fremst solokonserter jeg ikke skal spille mer. Jeg har blitt 70 Ă„r. NĂ„ mĂ„ unge mennesker komme fram og fĂ„ vise de de kan. Dessuten krever det mye forberedelser og Ăžving. Det er pĂ„ tide Ă„ avslutte en lang karriere, sier Judit Toth Sylte.
Nye tider i Ungarn
Fiolinisten fra Ungarn vĂ„knet mandag til nyheten om at mangeĂ„rig statsminister Viktor OrbĂĄn har innrĂžmmet valgnederlaget â mens Peter Magyar og opposisjonspartiet Tisza er vinnere av parlamentsvalget.
â Jeg synes det er bra at vi fĂ„r et skifte. 16 Ă„r som statsoverhodet er for lenge. Jeg er positiv til at det nĂ„ er planer om maks regjeringstid pĂ„ Ă„tte Ă„r, sier Sylte.
Hun sier hun vil gi Peter Magyar en sjanse.
â Men jeg er spent og slipper ikke helt jubelen lĂžs. Personlig likte jeg Orban, han var et kultivert og opppegĂ„ende menneske. Men jeg mĂ„ understreke at jeg bare er turist i Ungarn nĂ„. Jeg har ikke merket konsekvenser pĂ„ kroppen.
Sylte forteller om hvordan hun i 1981, da hun studerte ved konservatoriet i GyĆr (SzĂ©chenyi IstvĂĄn universitet), mĂžtte sin kommende ektemann i billettkĂžen utenfor det historiske operahuset i Budapest.
Arkitekt Christ Allan Sylte var der for Ä se pÄ bygningen.
Ett Är seinere var de gift.
â NĂ„ har jeg bodd lenger i Norge enn i Ungarn, sier Sylte.
MĂžremusiker og kulturskolelĂŠrer
Hun tok resten av utdanningen i Trondheim, og fikk egentlig jobb i symfoniorkesteret der, men i stedet ble det flytting til Molde og jobb i musikkskolen i Molde, som kulturskolen het da.
â Jeg underviste i Chateauet, sĂ„ det var jo et spennende sted. Det var en hyggelig tid, men sĂ„ fikk kommunen Ăžkonomiske problemer, og mange mistet jobben. Deretter var jeg lĂŠrer i Kristiansund, og spilte i symfoniorkesteret der i 3â4 Ă„r, fĂžr MĂžremusiker-ordningen ble opprettet og jeg fikk ansettelse der.
MÞremusikarane ble etablert av fylkeskommunen i 1990, som en del av en landsomfattende ordning med distriktmusikere. De fast ansatte profesjonelle musikerne var bÄde utÞvende musikere og knyttet til kulturskolene.
Det var her Judith Toth Sylte ble kjent med pianist Asgeir Hoffart.
â Det var lenge en god ordning, og jeg har mange fine minner fra den tida, ikke minst fra da vi reiste landet rundt med Rikskonsertene. Jeg var utrolig heldig, som var pĂ„ riktig sted til riktig tid. Men mĂ„ten det hele endte pĂ„, var en trist sak, sier Sylte.
BÄde hun, Hoffart og sju andre musikere mistet jobben da ordningen ble lagt ned i 2019. Selv gikk hun da av med pensjon, men har fortsatt Ä spille og gi undervisning i Montessori-barnehagen etter det.
â Jeg har likt sĂ„ godt Ă„ jobbe med smĂ„ barn. NĂ„ er jeg endelig blitt bestemor selv, men vil nok fortsette undervisningen der i et par Ă„r til, sier Sylte, som gjennom karrieren har hatt hundrevis av elever - i Molde, Vestnes, Rauma og Kristiansund.
Hun har ogsÄ spilt i Romsdalsorkesteret i flere Är; men anser seg selv fÞrst og fremst som en kammermusiker.
Spiller egne favoritter
PÄ «avskjedskonserten» lÞrdag, som hun gjÞr sammen med Asgeir Hoffart, vil hun presentere sine favoritter.
â Det blir en reise i musikkhistorien, fra barokken til impersjonisme og postromantikk, med tanke pĂ„ hva jeg selv ville likt Ă„ hĂžre som publikum. De vil fĂ„ hĂžre sonater fra Bach og Beethoven, men ogsĂ„ verk av Debussy og Sibelius, samt fem satser fra Askepott, forteller Sylte, som vil ha med selvlagde kaker til pausen.
Konserten gÄr lÞrdag 18. april kl. 14, i konsertsalen til Montessori-barnehagen pÄ à rÞ.