Er dette virkelig en vurdering våre folkevalgte står inne for?
I disse dager skal politikerne igjen ta stilling til Bolsøya skole sin fremtid: De skal diskutere utbygging av Vågsetra skole, og sammenslåing med Bolsøya skole.
Bolsøya skole sin fremtid
Du leser nå et leserinnlegg. Det uttrykker innsenderens mening.
I 2024, da saken sist ble behandlet politisk, ble det gjort et vedtak der det står at: «Behov for læringsareal ved Vågsetra barne- og ungdomsskole utredes våren 2025. Det skal vurderes ulike alternative løsninger.» FAU på Bolsøya har tidligere etterlyst at det blir utredet alternative måter å utnytte Bolsøya skole på, siden det er god kapasitet på skolen. Et forslag har vært å se på grensejusteringer for skolekretsene, for på denne måten å kunne både løse problemer knyttet til en overfylt Vågsetra skole og samtidig utnytte eksisterende læringsareal på Bolsøya. Dette ser det ikke ut til at man har gjort en skikkelig vurdering av når man nå skulle utrede behovet for læringsareal.
Vågsetra skole leier i dag lokaler på Skålahallen, på grunn av at det er for mange elever på Vågsetra skole. I tallmateriellet som politikerne skal basere beslutningen sin på ser det ut til at det er relativt få elever som gjør at Vågsetra skole har for mange elever i forhold til kapasitet. I tillegg er det selvsagt en faktor at noen trinn akkurat må deles i to paralleller, noe som gir mangel på klasserom. På Bolsøya er det kapasitet til 27 elever ekstra i skoleåret 2026/2027, og over 30 elever i årene etter det. Man kan derfor spørre seg om det ikke hadde vært en bedre løsning å flytte en del elever fra Vågsetra til Bolsøya? Da kunne man ha utnyttet eksisterende læringsareal på Bolsøya, kanskje unngått å leie lokaler på Skålahallen, og sluppet å bruke 27,3 millioner på et nytt modulbygg. Det må være et minimum at et slikt alternativ blir utredet – dette er tross alt millioner som Molde kommune ikke har.
Administrasjonen beregner å kunne spare opp mot 51 millioner kroner i løpet av de 20 neste årene på å slå sammen skolene gjennom stordriftsfordeler, reduksjon av personale og å slutte å leie lokaler i Skålahallen. Det denne summen ikke tar hensyn til er selvsagt investeringskostnader og renteutgifter som kommunen får i forbindelse med utbygging og renovering. Dersom summene i saksfremlegget står seg, er det snakk om 30 millioner til modulbygg og utbedring av ventilasjonsanlegg på paviljongen i første omgang, og så 15-20 millioner til renovering av paviljongen i løpet av 20-årsperioden. Dette vil altså si at man bruker like mye penger på nybygg og renovering som man mener man kan spare på å slå sammen skolene, og da er ikke renteutgifter medregnet. I tillegg til dette er det planlagt å bruke 2,5 millioner til å utbedre på- og avstigningspunkter for skoleskyss på Bolsøya. Man kan derfor spørre seg hvor stor innsparingen egentlig er for kommuneøkonomien. Driftsbudsjett og investeringsbudsjett er selvsagt ikke det samme, men når alle deler av kommunen får beskjed om å spare på driftsbudsjettene på grunn av de høye renteutgiftene, så virker det lite lurt å ikke ta dette med i beregningen.
Det er i tillegg helt tydelig at administrasjonen oppfatter vedtaket fra 2024 som et rent nedleggingsvedtak, men FAU på Bolsøya har derimot fått signaler på at ikke alle politikere som var med på vedtaket oppfattet det på denne måten. Når formuleringene om at det skulle utredes ulike alternativer kom inn, så var vel nettopp det for å kunne se på mulighetene for å utnytte eksisterende læringsarealer? Det er derfor overraskende at administrasjonen har valgt å bare utrede ett alternativ: Nedlegging av Bolsøya skole, og utbygging på Vågsetra skole.
Denne gangen har administrasjonen valgt å ikke gå inn på vurderinger rundt barns beste, men viser i stedet til de vurderingene som ble gjort i 2024. Da fikk elevrådet på Bolsøya skole anledning til å uttale seg, og de ønsket å beholde Bolsøya skole. I vurderinga av hva som ville være det beste for barna skrev administrasjonen den gang at «Etter en samlet vurdering vil det beste for elevene være å få fortsette å gå på Bolsøya skole.» Til tross for dette valgte administrasjonen i konklusjonen å vekte andre behov som viktigere: «I denne saken vektes kommunens behov for innsparing sterkere enn det som vurderes som elevenes beste.» Er dette virkelig en vurdering våre folkevalgte står inne for?
Vi lurer også på hva man ser for seg å gjøre med Bolsøya skole etter en eventuell sammenslåing? I forrige runde med nedleggingsdebatt var planen å selge Bolsøya skole og salgsprisen var estimert til 8 millioner kroner, noe som er unaturlig høyt. Da var tanken at salgssummen skulle brukes til å redusere kommunens kapitalutgifter, men når FAU nå har spurt hva som skal skje med skolebygget på Bolsøya svarer kommunalsjefen for OKV at det ikke er avklart om den skal selges. Det ser derfor plutselig ut som om man kan risikere å legge ned skolen på Bolsøya for så å la lokalene stå tomme. Bolsøya skole har fine lokaler inne, flott uteområde og i tillegg mulighet til å benytte nyoppussede Øytun uten kostnad. Det ville være veldig synd å ikke bruke disse fine fasilitetene – spesielt når man vet at det faktisk ikke er plass til elevene på Vågsetra skole.
Vi mener at man nå må tenke seg grundig om før man fatter en beslutning: Å legge ned Bolsøya skole vil sikkert kunne gi noen stordriftsfordeler, men det medfører også ganske store investeringer for kommunen. Vi oppfordrer derfor politikerne til å se mulighetene i de byggene man allerede har, og til å tenke helhetlig.
Vil du skrive i På tråden? Send e-post til ordetfritt@r-b.no
Vil du skrive leserinnlegg? Send e-post til ordetfritt@r-b.no
Her finner du meningsstoffet i Nordvest debatt – Rbnetts meningsportal