NÅ: - Fikk et par timer
Eidskog kommune har sagt opp leieavtalen med leietakerne som skal være i gang med en nazi-festival. - Ubehagelig, sier varaordføreren.
Stanser nazi-festival
Eidskog kommune har sagt opp leieavtalen med leietakerne som skal være i gang med en nazi-festival. - Ubehagelig, sier varaordføreren.
Annonsørinnhold
Vanvittige BlackWeek-tilbud
Her fester nazistene i Norge
- Skal sjekke nå
Planlegger nazifest i Norge
Ikke ulovlig
Sa opp nazi-avtale
Idyllisk plass
Tips oss!Har du video, bilder eller tips? Send til Dagbladet her eller ring oss på 24 00 00 00.
Mer om
EIDSKOG (Dagbladet): I oktober avslørte Dagbladet at antatte nynazister fra hele Europa var på vei mot Norge for festivalen «Alien Terminator Fest».
Festen er etter noen omveier flyttet til et kommunalt utleielokale i Eidskog, Enderudhytta, ved Kongsvinger. Den er ventet å gå over to dager - og er annonsert til å starte med en akustisk konsert.
Da Dagbladet var i området i 20-tida fredag kveld var festen i gang.
Nå har Eidskog kommune tatt affære, og sagt opp leieavtalen med personen som har leid hytta til festen.
Folk fra Eidskog kommune var på vei opp til hyttetunet i ettermiddag for å forsikre seg om at nazistene hadde forlatt stedet.
- Vi var der oppe og de aksepterte at de måtte avslutte og forlate stedet. De fikk et par timer på seg, sier kommunedirektør i Eidskog, Nils Johansen til Dagbladet.
Da Dagbladet var på stedet ved 15.30 tiden, var det fortsatt lys i vinduene, og røyk fra en skorstein.
Da Dagbladet snakket med kommunen i dag, var de på vei opp for å avslutte nazi-festivalen.
- Avtalen er avsluttet, så skal vi påse at det overholdes. Vi skal ut og sjekke nå om det er aktivitet der nå, sa Johansen.
Han sier at han ga beskjed til leietakerne i går kveld.
- Vi forventer at oppsigelsen overholdes, sier han.
Det er en kvinne som har tatt kontakt med kommunen for å leie hytta. Hun oppga at det var til et 50-årslag.
Hvordan tok de det når dere sa opp avtalen?
Det er det vi nå må følge opp. Men vi har ikke fått noen negative tilbakemeldinger, så vi antar at det er i orden, sier Johansen.
Kommunen har vært i dialog med politiet i saken.
- VI har fulgt deres råd hele veien, sier Johansen.
Politiet er kjent med nazi-festivalen.
- Vi er kjent med at det skal foregå konserter i helga og at det er en samling med nynazister, sier operasjonsleder i innlandet politidistrikt, Christian Svarstad til Dagbladet.
Politiet har løpende dialog med kommunen, men gjør ikke noe i saken.
- Dette er et sivilrettslig anliggende mellom kommunen og leietaker. Det at en gjeng med høyreekstreme samles er i seg selv langt unna ulovlig. Derfor har vi ikke noen interesse i å være til stede, sier Svarstad.
Varaordfører i Eidskog, Espen Fjeldbu, synes saken er ubehagelig.
Ingen kjenner dagen før solen har gått ned. Vi får se hva som skjer nå, men vi synes dette er ubehagelig. Det føles fjernt fra det vanlige livet vårt her. Vi vil respektere ytringsfriheten, men det er vanskelig når det som kommer er så konfliktfylt og lite ønskelig. Det er ikke hyggelig, verken i et stort eller lite samfunn, sier han.
Dette er egentlig en veldig idyllisk plass langt inne i skogen, som assosieres med helt andre stemninger enn dette, sier han.
Arrangementet skulle egentlig være på Romerike, i siste liten ble flyttet til Kongsvinger-området. Minnesund Vel har tidligere sagt opp leieavtalen med arrangørene, som også da oppga at det skulle arrangeres et 50-årslag.