Busspassasjerer reagerer: – Jeg synes bare det er ekkelt, ingen vil gå på en buss som stinker
Plus
Tyggis på setene og skitne håndtak og stoppknapper: Reisende har sett seg lei av busser som stinker og ikke ser rene ut.
RA Stavanger har fått tilsendt bilder tatt på rute 2 og 3 nylig.
Bildene viser blant annet skitne ruter og tilgrisede håndtak og stoppknapper.
– På noen busser er det rent, på mange er det skittent og ekkelt. Hull i setene, søppel og ting som er brent. I helgene pleier det å være mye spy og alkohol overalt, sier busspassasjer, Emma Louise Løge (18).
Kolumbus: – Det holder ikke
– Hva tenker du om det?
– Jeg synes bare det er ekkelt, ingen vil gå på en buss som stinker. De kunne blitt bedre på å vaske bussen, det er ikke nok. Det er tusj overalt og tyggis festet til setene.
– Hvem sin feil er dette?
– Kolumbus kanskje? At de ikke betaler nok folk til å holde rent. Og brukere selvfølgelig, men de kommer jo til å fortsette. Det vil alltid være folk som gjør sånt.
2- og 3-bussen en dag i mars
Kommunikasjonssjef i Kolumbus, Morten Nesvik, har sett noen av bildene.
– Vi beklager at passasjerer opplever dette. Det holder ikke, og vi følger nå opp direkte med vår renholdsleverandør, sier han til RA Stavanger.
Les hele svaret fra Kolumbus nederst i saken.
– De lærer ikke å ta hensyn
Elias John Magnusson har vært sjåfør i Stavanger i åtte år, før det var han sjåfør i Bergen og på Island. Renholdet var ikke noe bedre der.
– Noen passasjerer bruker bussene som søppeldunk. De kommer inn med mat, og restene havner på gulvet og setene.
Ikke alle, understreker han.
– Men noen små grupper, og det er nok.
Det skal ikke stå på vask av bussen, det gjøres grundig hver dag, ifølge sjåføren.
– Ungdommen har ingen respekt for sine omgivelser, bare for seg selv. De lærer ikke å ta hensyn, det er problemet.
– Sier du ifra?
– Ja, om jeg får fatt i dem. Men de er bakerst i bussen. Kommer noen inn med pølse eller pizza så stopper man dem, men ellers kan vi ikke gjøre noe.
– Skjønner ikke hva problemet deres er
Karina Joblanska (19) er fra Polen, men har bodd i Stavanger i to år.
– Sammenlignet med Polen, så er det bra. Men ryggen på setene er ofte revet av, eller så er de tegnet på, sier hun.
Flasker, energidrikk og generelt søppel ser hun også mye av. Det er ungdommen som er skyldig, mener hun.
– En gang var det en gjeng som drev og kastet shotglass. De knuste dem inne på bussen, og det lå glass overalt.
– Hva er det ungdommen ikke forstår?
–Jeg er jo ungdom selv, men jeg skjønner ikke hva problemet deres er. At de ikke forstår og respekterer andre.
– Bryr seg nok ikke
– Jeg synes det er skittent og mye boss rundt omkring, forteller Dennis Gjøse Monsvik.
– Det er mye snus og søppel fra boller og drikker og sånn, spesielt bakerst i bussen, legger Jonathan Debes til.
– Noen skylder på ungdommen, hva tenker dere om det?
– Det er jo riktig det kanskje, det er mest ungdommen som roter. Av og til kan man glemme det ut, og så legger man det på setet eller bakken, svarer Monsvik.
– Det er ikke ofte man ser voksne kaste fra seg, sier Debes.
Selv finner de som regel søppeldunken, men ikke alltid.
– Hvorfor glemmer man det?
– Jeg tipper det blir litt lett å legge det der når det ikke er ditt hus eller din bil.
– Ja, man bryr seg nok ikke så mye, legger Elias Arifagic til.
– Alle har skyld
Selma Skoglund Ask (17) tror også at ungdommen har en tendens til å legge fra seg søppel.
– Men jeg har også sett eldre legge fra seg mat på setet. Det kan være hvem som helst, alle har en skyld i det, sier hun.
Dette svarer Kolumbus