Brødrene fra Heradsbygda har en fast påsketradisjon: – Samholdet binder oss sammen
Plus
Lars Christian Skattebo (21) og Lars Jørgen Skattebo (26) har en fast påsketradisjon. Brødrene fra Heradsbygda nærmer seg ti strake opphold på The Gathering (TG) i Vikingskipet.
De to stortrives på Norges største og mest kjente datatreff. De har ingenting imot å bli kalt nerder.
– Jeg startet i 2014. Siden har jeg vært fast inventar her på TG med unntak av de tre årene som gikk bort på grunn av koronaepidemien. Neste år har jeg tiårsjubileum, sier Lars Jørgen.
– Jeg debuterte i 2016. Også jeg har en lang sammenhengende rekke med opphold på TG, sier Lars Christian.
En ting er guttene fra Heradsbygda enige om.
– Vi er tilbake neste påske også. Om det hersker det ingen som helst tvil, sier de samstemt.
Frem til koronapausen var det fullt hus og rundt 5.000 deltakere på TG. Fra 1.700 i fjor var det rundt 2.000 på plass i Vikingskipet denne påsken.
– Det er både fordeler og ulemper med det. Gøy med mange deltakere, men det er klart en fordel at vi nå får en meter og 20 centimeter per deltakerplass. En økning på nesten en halv meter. For oss som har mye utstyr og i tillegg bygger hyller på våre PC plasser er det av stor betydning, sier de to som ankom Vikingskipet i privatbiler.
– Med alt utstyr er det tungt å vanskelig om en må bruke buss og tog, presiserer Lars Christian som jobber som IT-konsulent til daglig.
Tilhører gruppe
Brødrene tilhører en gruppe som har nesten samme merittliste på TG som dem.
– I år var vi rundt 35. På det meste var vi 117 for en del år tilbake. Dette er noen nære venner, og venners venner fra nettet. De bor spredt rundt i Norge, og vi er de to eneste lokale i vår gruppe, sier Lars Jørgen. Han understreker at det sosiale er viktig for samtlige.
– Samholdet og felles interesser binder oss sammen, sier de to.
Gikk i korps
Musikk er, ved siden av data, den store fritidsinteressen for de to.
– Vi har tidligere spilt i korps hjemme. Det er ved siden av data og jobb det vi har brukt mest tid på.
Tiden da de overnattet i Vikingskipet på medbrakt liggeunderlag er forbi.
– Nå bor vi på hotell. Det gjør at vi mer kan styre døgnrytmen ut fra vårt eget søvnbehov. Uten tvil en fordel, avslutter de to.
Tilbake i skipet
Richard Hansen (29) fra Hønefoss er tilbake på TG. Han hadde fire strake opphold fra 2014.
– Så var det pause frem til i fjor. Nå er jeg tilbake, og sjansene er store for at jeg kommer tilbake neste år også, men helt sikkert er det ikke. Det er en del ting som må klaffe, sier Richard.
Hønefoss-gutten tilhører et reisefølge på fem.
– De fire andre overnatter på hotell. Jeg har valgt å sove i Vikingskipet. Det har sin sjarm det også, sier Richard som er eneste lokale i sin gruppe.
– Fysisk treffes vi stort sett bare denne ene gangen i året, presiserer han. Hønefoss-gutten understreker at han er en gamer.
– Hvis ikke hadde jeg ikke tilbrakt hele påsken her på Hamar. Men det sosiale teller også mye, avslutter han.